Fridtjof Kristiansen, Oslo
Han var selv aktiv idrettsmann i skip og turn i Tøien Turnforening.
Ved siden av spedisjon og linjeagenturer ble han tidlig på 30-tallet ekspeidtør for små motorfartøyer i rutefart til Kragerø.
I 1936 ble ds Margot (1050 tdw) kjøpt i DS AS Margot og sluttet i nordsjøfart. Skipet ble solgt til Estland året etter, trolig med god fortjeneste, og rederen startet da Fridtjof Kristiansens Rederi AS som kjøpte den større ds Transport.
Dette ble solgt i 1946 og Kristiansen kjøpte da tre landgangsbåter for ombygging. Disse ble alle solgt med fortjeneste, og rederiet satset da på to 500-tonnere fra Seutelvens Verksted og noe senere på tankskipet Ingrid K (500 tdw).
I mai 1950 ble K-Line anlagt mellom Oslo, London og Göteborg, med ukentlige anløp av Felixstowe, Rochester og London. Her ble det satt inn nnye skip i 1955/56 og i 1961/65. Linjen ble avviklet rundt 1975 og siste skip drevet i løsfart inntil salg i 1979.
ds MARGOT |
755 |
1050 |
19 Ast del Mediterraneo |
8.36 ex Margot, Tento, Camberway, Per Skogland, Olea |
37 Estland |
ds TRANSPORT |
1998 |
3100 |
20 Caen |
1.37 ex Alkimos, Le Merlier |
8.46 Danmark |
ms LCG (L) 811 |
300 |
|
45 UK |
8.46 ex LCG (L) 811 |
ca 48 Tyrkia |
ms BRATTHEIM |
1390 |
|
43 Stockton Constr |
7.46 ex LCT (8) 4003 |
4.48 Tromsø Frakt |
ms LCG (L) 26 |
300 |
|
45 UK |
10.46 ex LCG (L) 26 |
48 Østlandske Petr Co |
ms KARI K |
358 |
500 |
10.47 Seutelven |
|
10.56 O E Vea, Stv |
ms SIDSEL K |
358 |
500 |
3.48 Seutelven |
|
11.56 Kr Kristoffersen, Bodø |
mt INGRID K |
428 |
500 |
6.38 Glommen |
1.49 ex Kløveren, Mylla |
10.52 Sverige |
ms GUNHILD K |
500 |
923 |
1.55 Ottensener |
|
7.61 F Johnsen, Bgn |
ms RAGNHILD K |
498 |
938 |
3.56 Ottensener |
3.68 Italia |
|
ms SIGRID K |
499 |
950 |
7.61 J J Sietas |
|
4.69 Finland |
ms INGRID K |
497 |
950 |
2.62 J J Sietas |
|
9.73 Kypros |
ms KARI K |
499 |
1100 |
11.65 Rolandwerft |
7.79 Finland |