Sarpsborgs 4300 tdw linjeskip 1949-1955
Sarpsborg Mek Verksteds 4200 tdw linjeskip
Sarpsborg Mek Verksted på Greåker hørte tillandets nyere skipsverft, anlagt i 1917 som Jernbeton Skibsbyggeri AS og reorganisert under nytt navn i desember 1919. I mellomkrigsårene ble det trolig bare levert lektere og mindre fartøyer, og først i 1939 ble det inngått kontrakt på bygging av et tankskip på 900 tdw. Under krigen kom verkstedet til å bygge seks små tankskip for tyskerne. I sluttfasen av krigen kom verkstedet i kontakt med skipsreder Aug F Christensen, Åsgårdstrand, som gjennom Rederi-AS Poseidon bestilte to dampskip på 2500 tdw og i 1945 også to på 4100 tdw; de to siste tiltenkt navnene Delmonte og Delmar.
Fernfiord 1949
Fernfiord levert i 1949 var første skipet i serien fra Sarpsborg Mek Verksted til Fearnley & Eger, Oslo
Ferngrove 1950
Ferngrove ble levberty i 1950 fra Sarpsborg Mek Verksted til Fearmley & Eger, Oslo
Vigrid 1951
Sarpsborg Mek Verksteds byggenummer 19 skiftet hender flere ganger før den ble levert i 1951 som Vigrid til Bachke & Co, Trondheim
Buenos Aires 1953
Buenios Aires var Ivarans annet skip fra Sarpsborg Mek Verksted, levert i 1953
Santos 1952
Santos levert i 1952 var den første av to søstre fra Sarpsborg Mek Verksted til Ivarans Rederi, Oslo
Fernspring 1955
Fernspring var det fjerde og siste til Fearnley & Eger fra Sarpsborg Mek Verksted, levert i 1955
Fernriver 1954
Fernriver levert fra Sarpsborg Mek Verksted i 1954 var det tjedje i serien til Fearnley & Eger, men var litt lengre og med mer moderne linjer.