BRAZIL 1914
1914 MS BRAZIL |
|||||
|
|||||
|
|
|
|
||
Foto fra Boka Over Linjen Den Norske Syd-Amerika linje 1913 – 1973 av Bård Kolltveit. |
|||||
Type: |
Dampskip, stykkgods, / Steam Ship, general cargo. |
Off.no: |
5603704 |
||
Flagg (flag): |
NOR |
Havn (port): |
Kristiania |
||
Byggeår (year built): |
1914/11 |
Bnr (Sno).: |
362 |
||
Bygger (yard): |
Akers mek. Verksted, Kristiania. |
||||
Eier (owner): |
A/S Brazil (Lorentzen & Co.), Kristiania. |
||||
Disponent (manager): |
Lorentzen & Co., Kristiania |
||||
Klasse (Class).: |
DnV +1A1 |
||||
|
|
||||
Tonnasje (Tonnage): |
4.800 tdw, 3.374 brt, 2.104 nrt. |
||||
Dimensjoner (size): |
L: 308.3’, B: 48.1’, D: 26.1’. |
||||
Lasthåndteringsyst. |
|
||||
Kjølemaskineri |
|
||||
|
|
||||
Navigasjonsutstyr: |
|
||||
Manøversystemer |
|
||||
Dekksmaskineri |
|
||||
Kommunikasjonsutstyr |
|
||||
Kallesignal (Call sign): |
MKQW |
||||
|
|
||||
Fremdrift (propulsion): |
2 x dieselmotorer, Burmeister & Wain, 4-takt/enkltv., 6–sylindret, syl. dim.: 500 x 660 mm. 1.060 BHK. Bygget av Akers mek. Verksted, Kristiania. |
||||
Fart/forbr. (speed/cons.): |
|
||||
Hjelpemaskineri (aux): |
|
||||
Tot. el. kraft (el. power): |
|
||||
Kjeler (boiler): |
|
||||
|
|
||||
Bemanning (crew): |
|
||||
|
|
||||
Historikk: |
1914 Bygget som D/S BRAZIL av Akers mek. Verksted, Kristiania for Lorentzen & Co. Dette var det første dieselmotorskip bygd og eid i Norge. Skipet ble satt inn i S.A.L. Line. Skipet seilte fra Oslo 10/12 med stykkgods for Brasil. |
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
Kilde: DnV Reg., Lloyd’s Reg., Starke Reg., Miramar Ship Index. Boka Over Linjen Den Norske Syd-Amerika linje 1913 – 1973 av Bård Kolltveit.
Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
Sist oppdatert: 05/05-2014 (SN)