AKERSHUS 1914

Akershus (1914)

 

1914 DS AKERSHUS

Type:

Dampskip, stykkgods, / Steam Ship, general cargo.

Off.no:

1140359

Flagg (flag):

NOR

Havn (port):

Kristiania

Byggeår (year built):

1914/11

Bnr (Sno).:

373

Bygger (yard):

Akers Mek. Verksted, Kristiania.

Eier (owner):

A/S Jelølinien (Richard Peterson), Kristiania.

Disponent (manager):

Richard Peterson, Kristiania.

Klasse (Class).:

DnV +1A1

 

Tonnasje (Tonnage):

1.150 tdw, 832 brt, 368 nrt.

Dimensjoner (size):

L: 208.7’, B: 31.7’, D: 14.3’.

Lasthåndteringsyst.
(cargo handling):

 

Kjølemaskineri
(Ref. machinery):

 

 

Navigasjonsutstyr:

 

Manøversystemer
(syst. for manouvering):

 

Dekksmaskineri
(deck machinery):

 

Kommunikasjonsutstyr
(comm. equipm.):

 

Kallesignal (Call sign):

MKQT / LCCJ

 

Fremdrift (propulsion):

1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type triple exp., 3-sylindret, syl. diam.: 16.5” – 27.0” – 45.0”, slag/stroke: 33.0”. 143 NHK. Bygget av Akers Mek. Verksted, Kristiania.

Fart/forbr. (speed/cons.):

 

Hjelpemaskineri (aux):

 

Tot. el. kraft (el. power):

 

Kjeler (boiler):

2 x dampkjeler (boilers), hver med dim.: 10.8’ x 10.0’ og 2 fyrganger. Samlet heteflate 2.394 ft². Arbeidstrykk 180 psi. Bygget av Akers mek. Verksted, Kristiania.

 

Bemanning (crew):

 

Historikk:

1914 Bygget som D/S AKERSHUS av Akers Mek. Verksted, Kristiania for A/S Jelølinien (Richard Peterson), Kristiania.
1916 Overført til A/S Nordsjøen (Richard Peterson), Kristiania.
1917 Rekvirert av The Shipping Controller (J. Good & Son, Ltd.), London, England.
1919 Returnert til eier.
1920 Management overtatt av A.M. Fladmark, Kristiania, samme eier.
1923 Solgt i juli til A/S Jelølinjen (Fred. Olsen & Co.), Kristiania.
1934 Overtatt av Fred Olsen & Co., Oslo.
1940
WW II – Uteflåte.
1941 Chartret av The Admirality, London, England, utrustet som bergingsskip. Stasjonert på Island.
1945 Returnert til eier i oktober.
1950 Solgt i oktober til H. Angell-Olsen & Co. (H. Angell-Olsen), Oslo.
1951 Solgt i mars til Compania Naviera Ritalex Ltda., Puerto Limon, Costa Rica, omdøpt RITALEX.
1951 Solgt til South East Asia Shipping Co. Ltd., Bombay, India, omdøpt MAHASAGAR.
1954 Grunnstøtte 06/07 ved Mirya, Ratnagiri, India (17.02.40N-73.16.30E) på reise Bombay – Cochin, India med stykkgods. Refloated 13/09 og tauet til Bombay, India. Kondemnert. Solgt til Hogging i Bombay, India.

 

Kilde: DnV Reg., Lloyd’s Reg., Starke Reg., Miramar Ship Index. www.warsailor.com
Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
Sist oppdatert: 04/05-2014 (SN)