AS Sørlandets Skibsbyggeri, Fevik

Utarbeidet av Steffen Onsøien og Per Sundfær

A/S SØRLANDETS JERNSKIBSBYGGERI, FEVIG, ARENDAL 1911 til 1923.

Bygg nr:

Navn

Skipstype

Tonn/
lengde

Levert

Rederi

1

ds CHIBAO
(Ferdigbygget ved Fredriksstad Mek. Verksted, Fredrikstad som bygg nr. 201)

Stykkgods

1.185 brt

1-1912

D/S A/S Globe (Peder Johannessen), Tønsberg

2

ds SOSUA
(Ferdigbygget ved Fredriksstad Mek. Verksted, Fredrikstad som bygg nr. 202)

Stykkgods

1.181 brt

4-1912

D/S A/S Globe (Peder Johannessen), Tønsberg

3

ds BOWDEN
(Ferdigbygget ved Fredriksstad Mek. Verksted, Fredrikstad som bygg nr. 203)

Stykkgods

1.255 brt

5-1912

D/S A/S Bowden (Peder Johannessen), Tønsberg

4

ds AERO
(Ferdigbygget ved Fredriksstad Mek. Verksted, Fredrikstad som bygg nr. 204)

Stykkgods

1.817 brt

11-1912

D/S St. Olaf (Chr. & Th.  Boe), Arendal

5

ds HUSØ
(Ferdigbygget ved Fredriksstad Mek. Verksted, Fredrikstad som bygg nr. 205)

Stykkgods

1.823 brt

8-1912

A/S Sørlandet (Engelbretsen & Henriksen), Arendal

152

ds PORT ANTONIO

Stykkgods

1.266 brt

2-1913

D/S A/S Askim  (L. Harboe-Jensen), Kristiania

164

ds ORIA

Stykkgods

1.845 brt

10-1913

D/S A/S Garonne (Fearnley & Eger), Kristiania

168

ds LIBRA

Stykkgods

1.838 brt

8-1913

A/S Libra (Lauritz Kloster), Stavanger

169

ds AMERICA

Stykkgods

3.706 brt

10-1914

A/S Norge Mexico Gulf Linjen (Wilh. Wilhelmsen), Tønsberg

176

ds ATHENE (Skrog til

Stykkgods

1.846 brt

5-1914

D/S A/S Ada (K. Salvesen), Kragerø

178

ds EINAR JARL

Stykkgods

1.849 brt

1-1915

A/S Det Nordenfjeldske D/S-selskab, Trondhjem

184

ds O. A. BRODIN

Stykkgods

1.798 brt

4-1915

A/B Embla (Erik Brodin), Gefle, Sverige

185

ds JOHN RETTIG

Stykkgods

1.999 brt

6-1915

Ångfartygs-A/B Gefle (Erik Brodin), Stockholm, Sverige

186

ds B. G. KRONBERG

Stykkgods

1.815 brt

9-1915

Ångfartygs-A/B Gefle (Erik Brodin), Stockholm, Sverige

189

ds STARO

Stykkgods

1.805 brt

12-1915

A/S Standard (J. B. Stang), Kristiana

196

ds REGIN

Stykkgods

1.844 brt

4-1916

Erling Lund, Christiania

197

ds STANFORD

Stykkgods

1.823 brt

7-1916

A/S Standard (J. B. Stang), Kristiania

208

ds FAGERNES

Stykkgods

1.520 brt

12-1919

A/S Fagernes (H. J. Hansen), Kristiania

213

ds FREDRIKSBORG

Stykkgods

1.811 brt

12-1916

A/S Danebrog, København, Danmark

216

ds SONJA

Stykkgods

1.820 brt

4-1917

Rederi-A/B Transmarin (B. Ingelsson), Helsingborg, Sverige

217

ds SØRLAND

Stykkgods

1.820 brt

3-1918

A/S Exelcior (S. O. Stray & Co.), Kristiansand

222

ds ANTARES

Stykkgods

1.805 brt

8-1919

Erik Brodins Rederi A/B (Erik Brodin), Stockholm, Sverige

225

ds THYRA

Stykkgods

2.635 brt

8-1917

Rederi-AB Transmarin (B. Ingelsson), Helsingborg, Sverige

229

ds SKOGHEIM

Stykkgods

2.669 brt

4-1919

D/S A/S Baltic (N Røganæs), Haugesund

230

ds ARIES

Stykkgods

1.814 brt

6-1920

Erik Brodin, Stockholm

235

ds EINAR JARL

Stykkgods

1.857 brt

8-1921

A/S Det Nordenfjeldske D/S-selskab, Trondhjem

256

ms INNAREN

Stykkgods

3.563 brt

5-1924

A/B Transatlantic, Göteborg, Sverige

Manglende byggenr. antas å være reparasjoner eller kanselleringer.
Verftet ble etablert i 1911 som A/S Sørlandet Jernskibsbyggeri, Fevig på restene av konkursboet til Fevig Jernskibsbyggeri av et konsortium bestående av direktør Knut Dahl, Harald Jensen, K. G. Meldahl samt grosserer R. Jessen som rekonstruerte bedriften og startet virksomheten på nytt i 1911. Ingeniør A. Breda ble ansatt som driftssjef. Fra 1916 begynte virksomheten igjen å gå dårligere, og verftet ble kjøpt av Fredrikstad Mek. Verksted i 1917. Den siste ordren, bygg nr. 256 (et 6000 t. turbinskip kontrahert av B. Stolt Nilsen, Haugesund) ble stående uferdig på beddingen.  Skrogets videre skjebne er en nokså spesiell historie: Det ble kjøpt av A/B Götaverken, Göteborg som overlater til Langesunds Mek. Verksted å fullføre skipet på Fevik. Det ferdige skipet blir så Langesund Mek. Verksteds bygg nr. 14, det blir døpt 'INNAREN' (3563 brt) for A/B Transatlantic, Göteborg og blir endelig slept fra Fevig til Göteborg høsten 1924.
(Kilde: Finn Fredvig Erichsens artikkel i medlemsblad nr. 46 for Grimstad Bys Vel i 2002. (Litt redigert.))