Lorentzens Rederi Co, Oslo (1)
Brødrenes far, skipsfører Johannes Lorentzen fra Drammen stod også kortvarig som reder av 4-mast bark Caledonia i selskapet AS Caledonia i 1922-24.
Lorentzen-brødrenes interesser på rederisiden kom med etableringen av AS Moltzaus Tankrederi og Braathens Rederi AS i 1930, senere kom de til å knytte til seg rederier som Gustav B Bull, Olav Ringdal, Georg Vefling og C H Sørensen.
I en minnelig overenskomst med Ludvig G Braathen overtok Lorentzen-brødrene i september 1933 disponeringen av Braathens Rederi AS med mt Bralanta og etablerte i 1934 diponentfirmaet Lorentzens Rederi Co. Braathens Rederi AS ble i mars 1935 omdøpt Lorentzens Skibs-AS.
Under refinansieringen av Christen Smiths tungløftrederi i 1935/36 kom Lorentzen aktivt med og stod i 1938 som majoritetseier i det fusjonerte Belships Co Ltd Skibs-AS (se dette). Belships ble drevet som et separat selskap med mange eksterne aksjonærer, mens Lorentzens Skibs-AS og det nye Lorentzens Rederi Co AS etablert i 1947 kom til å bli brødrenes rederier, disponert av Lorentzens Rederi Co.
Rederiet ble gjenreist etter krigen med Liberty-skip og tank og ekspanderte på 50-tallet med tankskip.
Meglerfirmaet Lorentzen & Co ble delt i juni 1959, da Jørgen J Lorentzen, Otto G Tidemand (1921-2006) og James Stove Lorentzen (1921-1998) (sønn av Axel B Lorentzen) etablerte Lorentzen Chartering. Frithjov H Lorentzen og sønnene Eirik J Lorentzen (1928-1987) og Fridtjof Lorentzen jr (1929-2010) startet F H Lorentzen & Sons. Rederivirksomheten fortsatte en tid samlet, men ble i april 1962 også delt.
Lorentzen Chartering-parten overtok Belships og Lorentzens Rederi Co AS, mens F H Lorentzen fikk Lorentzens Skibs-AS. Av rederiets 7 seilende skip gikk 3 til Lorentzen Chartering-siden, ett ble overdratt til Belships, mens 3 samt ett nybygg gikk til F H Lorentzen.
Se videre under
Lorentzen Chartering-siden Belships og Stove Shipping
F H Lorentzen & Sons Lorentzens Rederi Co
s CALEDONIA |
2823 |
4500 |
10.92 Mackie & Thomps |
8.22 ex Olivebank |
10.24 Finland |
mt BRALANTA |
8215 |
11420 |
1.32 Caledon SB |
9.33 ex Bralanta od 35 JAMES STOVE |
6.40 krigsforlis |
mt CALEDONIA |
9892 |
14825 |
1.36 Deutsche Werft |
|
4.41 krigsforlis |
mt SCOTIA |
9972 |
14900 |
4.39 Bremer Vulkan |
|
11.43 krigsforlis |
ms CAPE FEAR |
5220 |
7960 |
6.43 Pennsylvania |
1.47 ex Cape Fear |
47 Røgenæs |
ds ARTHUR STOVE |
7243 |
10700 |
3.44 Houston |
3.47 ex Anna H Branch |
6.55 Hellas |
mt JAMES STOVE |
9893 |
15860 |
6.47 Öresundsvarvet |
4.62 Stove Shipping |
|
ds JANE STOVE |
7281 |
10926 |
7.43 New England SB |
7.47 ex Silvester Gardiner |
4.56 Panama |
ds SALLY STOVE |
7253 |
10700 |
3.44 Permanente Metals |
7.47 ex Zan Pieterzoon Coen NE 4.53 |
5.60 Panama |
ms JESSIE STOVE |
3187 |
2710 |
12.50 B&W |
|
4.58 E Hansen, Krs |
mt FRANCE STOVE |
16468 |
24715 |
11.51 H&W |
4.62 Belships |
|
ds MAGNUS STOVE |
3982 |
7000 |
7.54 FMV |
od 7.54 JAG TARA |
1.55 India |
mt MARY STOVE |
7429 |
10800 |
12.27 Schichau |
11.54 ex Spinanger |
2.61 oph Belgia |
ds MAGNUS STOVE |
2103 |
3400 |
12.46 Nyland |
12.54 skadet ex Escape, Mildrid, Normildrid, Mildrid |
3.56 Pehrson & Wessel, Drm |
mt ROBERT STOVE |
8998 |
13550 |
6.55 FMV |
4.62 Lorentzen Skibs |
|
mt VESTSKJELL |
298 |
395 |
12.56 Framnæs |
10.59 Stove Shipping |
|
ms ARTHUR STOVE |
9999 |
14450 |
4.57 Mediterranee |
|
10.59 Stove Shipping |
mt JOHS STOVE |
13718 |
20280 |
8.57 Bremer Vulkan |
4.62 Stove Shipping |
|
ms JANE STOVE |
9094 |
13144 |
10.57 BMV |
|
4.62 Lorentzen Skibs |
ms JESSIE STOVE |
10527 |
15415 |
4.59 Bremer Vulkan |
4.62 Stove Shipping |
|
ms STOVE TRANSPORT |
10393 |
15600 |
2.61 B&W |
|
4.62 Stove Shipping |
ms SALLY STOVE |
11575 |
15667 |
3.61 Nantes |
|
4.62 Lorentzen Skibs |