Biørn Biørnstad & Co, Oslo
Biørn Biørnstad var født i Sarpsborg, gikk på skole i Oslo og fikk flere års shippingpraksis i England, Frankrike og USA før han kom tilbake i 1915 og startet på nytt sammen med sin far. Faren trakk seg ut i 1919.
Avenir kjøpte en byggekontrakt for en 8800-tonner og senere en 9400-tonner i USA, som begge ble rekvirert av amerikanske myndigheter. To mindre skip fra Detroit ble imidlertid levert som Gisla og Gaute. I juli 1917 ble også DS AS Avant stiftet og overtok seks kontrakter for 3500-tonnere fra P Ph Stuhr i Ålborg. Den første av dem ble solgt videre, men resten kansellert i 1920.
Rederen satset på moderne motorskip og fikk levert Gisla fra Odense i 1924. Tre år senere gikk Biørnstad inn i tank med kontrakter for tre skip, finansiert gjennom de nye selskapene Skibs-AS Beaumont, Beaufort og Beaulieu sammen med Avenir. Tankskipene ble sluttet 3-4 år fremover og bar rederiet gjennom de verste kriseårene på 30-tallet.
Rederiets solide posisjon gjorde det mulig å kontrahere et stort kjøleskip ved Götaverken og gå med i et samseilingsopplegg med Sigurd Herlofson og Christian Gundersen, Fruit Express Line. Dette ble utvidet med levering av Pacific Express i 1945.
Biørnstad overtok etter krigen Alby gods på Jeløya og flyttet høsten 1952 ledelsen av rederiet fra Oslo til Moss. Han døde i januar 1963.
Siden han var barnløs ble skipsmegler Olaf Berggraf inn som ny innehaver av firmaet og leder av rederiet. Rederiet gjorde det etter krigen skarpt med sine tankskip og fulgte opp med større enheter på 60-tallet. Det var ansett som et godt rederi å seile for.
Kontrahering av store tankskip ved Aker Stord i 1970-73 førte rederiet opp i en anstrengt situasjon da markedet falt sammen i 1975. To 370.000-tonnere ble kansellert, men to 285.000-tonnere levert i 1975/76. Rederiet oppnådde garantier fra Garantiinstituttet for Skip og Borerigger og holdt det gående til 1981.
Dette året ble garantiene terminert, og Biørnstads tre VLCC’er ble i desember 1981 overtatt av Sig Bergesen dy.
ds FALK |
1379 |
1875 |
5.04 Fevigs |
12.15 ex Falk |
12.16 krigsforlis |
ds GRO |
2667 |
3500 |
1.95 W Hamilton |
2.16 ex Ros, Alagonia |
8.17 krigsforlis |
ds GISLA |
2118 |
2800 |
7.16 Detroit SB |
|
9.17 krigsforlis |
ds GAUTE |
2119 |
2800 |
8.16 Detroit SB |
|
24 H Kuhnle, Bgn |
ds THORGERD |
2471 |
4200 |
11.16 Western |
5.18 ex Thorgerd |
6.27 Samuelsen & O, Frs |
ms GISLA |
3548 |
6400 |
4.24 Odense |
|
3.36 kond brann > Hellas |
mt BEAUMONT |
5702 |
8600 |
1.29 Odense |
6.56 E Sannes, Bodø |
|
dt BEAUFORT |
5067 |
8550 |
8.29 Barclay, Curle |
|
5.40 senket > L Erichsen, Bgn |
mt BEAULIEU |
6114 |
9431 |
8.30 Armstrong Whit |
8.40 krigsforlis |
|
ms WASHINGTON EXPRESS |
3643 |
3160 |
9.33 Götaverken |
|
9.56 Tyskland |
mt BEAU |
9475 |
15020 |
7.38 Kockum |
8.56 Liberia |
|
ms PACIFIC EXPRESS |
3401 |
4200 |
9.45 Kockum |
|
3.63 E Hansen, Krs |
mt BEAUREGARD |
8535 |
13510 |
9.45 Kockum |
4.57 Polen |
|
mt BEAUFIGHTER |
10442 |
16250 |
11.48 Kockum |
4.63 oph Jugoslavia |
|
tt ALBY |
20458 |
31435 |
1.57 Nederlandsche od 3.65 BEAULIEU |
6.66 Liberia |
|
tt BEAUFORT |
12373 |
19060 |
3.57 Kaldnes |
6.64 Frankrike |
|
mt BEAULIEU |
12111 |
18300 |
5.57 MHV |
6.64 Th Brøvig, Frs |
|
tt BEAUMONT |
15895 |
25316 |
3.58 Kaldnes |
6.65 Hellas |
|
tt BEAU |
18417 |
28400 |
2.62 Kaldnes |
|
11.63 Svetige |
tt BEAU GESTE |
31331 |
54390 |
8.63 Uddevallavarvet |
6.72 Bermunda |
|
tt BEAUVAL |
26535 |
41100 |
10.64 KMV |
9.64 UK |
|
mt BEAU |
34465 |
62810 |
10.64 Aker |
9.72 Tschudi & Eitzen, Oslo |
|
mt BEAUREGARD |
41002 |
74480 |
9.65 Götaverken |
|
4.74 China |
mt BEAUFORT |
40852 |
74480 |
10.66 Götaverken |
|
7.78 Hellas |
mt BEAUMONT |
40850 |
74480 |
12.66 Götaverken |
|
8.74 China |
mt BEAUVAL |
48428 |
85750 |
11.67 Götaverken |
|
1.78 Liberia |
tt BEAUMARIS |
109485 |
219450 |
6.72 Stord |
|
12.81 Sig Bergesen dy, Stv |
tt BEAURIVAGE |
140590 |
285400 |
5.75 Stord |
|
11.81 Sig Bergesen dy, Stv |
tt BEAUMONT |
140588 |
285400 |
2.76 Stord |
|
11.81 Sig Bergesen dy, Stv |