Simonsen & Astrup, Oslo
Knut Simonsen hadde i 1934 overtatt som disponert for Rederi AS Mesna som eide ds Mesna (2050 tdw), mens Einar Astrup hadde etablert eget agenturfirma i Oslo i 1933.
Skips-AS Mirva ble etablert i 1936 og kjøpte 1800-tonneren Mirva. Begge skip ble solgt under markedsoppsvinget i 1937, og rederiet satset i stedet på små tankskip Mylla og Myken.
Etter krigen satset rederne på større tonnasje, Liberty-skip, eldre tankskip og T-2 tankeren Mylla, sistnevnte innkjøpt i AS Victor Jenssens Rederi som rederne nå hadde overtatt disponeringen av. I oktober 1947 ble også Simosen & Astrup valgt til nytt styre i Skips-AS Senta, startet av Ole L Løkke i 1934. Senta endret deretter navn til Skips-AS Mesna. Rederiet disponerte dessuten selskapene Skips-AS Myken, Mylla og Malta.
Utviklingen videre gikk mot tank og stortramp, og rederiet var blant de første til å satse på rene bulkskip med Mesna i 1958 og Mylla og Mogen i 1961. Gode salg gav rederiet en solid posisjon og resulterte i kontrakt på et bulkskip på 108600 tdw fra FMV. Denne ble lagt om til 36000 tdw og levert som Melsomvik våren 1977. Skipet ble rederiets siste og overlatt til Sigurd Sverdrup i begynnelsen av 1979, da rederiet ble avviklet.
ds MESNA |
1333 |
2050 |
3.03 Wood Skinner |
7.34 ex Mesna, Melsomvik, Freidig, Haraldshaug, Gerd |
3.37 Olsen & Næss, Frst |
ds MIRVA |
1121 |
1880 |
4.16 TMV |
11.36 ex Akabahra, Fager |
10.37 A Salvesen |
ds SPERO |
3781 |
5530 |
19 Asahi |
11.38 ex Spero, Pacifico, Taigi Maru |
10.39 E Kile, Krs |
mt MYLLA |
428 |
500 |
6.38 Glommen |
|
10.39 Eastern Sh, Oslo |
mt MYKEN |
788 |
1140 |
1.40 Kaldnes |
|
7.46 Frankrike |
ds MINALTO |
450 |
|
10.43 Cook Welton |
47 ex HMS Minalto |
5.47 S Sørvig, Bgn |
ds LIVIA |
7176 |
10500 |
4.43 Marin |
8.47 ex Sun Yat-Sen |
12.50 Honduras |
mt MESNA |
8022 |
12361 |
9.31 Blythswood |
47 ex Imperial Transporter |
1.49 E Saanum, Mnd |
tt MYLLA |
10441 |
16700 |
3.45 Marinship |
4.48 ex Santa Maria Hills |
9.59 Argentina |
ms MIRVA |
106 |
170 |
10 Groning |
10.48 ex Tunøy, Maria |
8.49 H Fallsen, Bgn |
ds MYKEN |
7192 |
10565 |
10.42 Bethl-Fairf |
10.48 havarist George Weems |
6.51 Italia |
ds HEKTOR |
5229 |
8200 |
3.21 Hong Kong &W |
1.51 ex Hektor |
3.59 Liberia |
mt MYKEN |
9612 |
14930 |
7.36 Kockum |
7.52 ex Basilea, ob 12.55 malm 9821/13980t |
1.63 oph Spania |
ms MESNA |
10498 |
16000 |
9.58 Biesbosch |
|
9.68 Ugland Sh, Grst |
ms MOGEN |
14661 |
22340 |
7.61 J Laing |
|
9.69 Hellas |
ms MYLLA |
15543 |
22600 |
10.61 Lithgows |
|
5.65 Nils H Sand, Oslo |
mt MORGEDAL |
9957 |
15934 |
5.53 Framnæs |
9.62 ex Emerald |
9.64 Ugland, Grst |
ms MYLLA |
29426 |
50640 |
4.67 J Laing |
|
9.68 Liberia |
ms MESNA |
11071 |
15500 |
2.63 FMV |
5.69 ex Axel B Lorentzen |
11.72 Kypros |
ms MOGEN |
10393 |
15600 |
2.61 B&W |
12.69 ex Stove Transport |
3.71 Kypros |
ms MELSOMVIK |
12791 |
19700 |
7.70 FMV |
|
7.73 Hellas |
mt MORGEDAL |
41734 |
85350 |
4.66 Kawasaki |
11.76 ex Morning Light, Pembroke Trader |
12.77 Hellas |
ms MELSOMVIK |
22960 |
37800 |
3.77 FMV |
|
1.79 S B Sverdrup, Oslo |