Fortsett til innholdet. | Gå til navigasjonen

Seksjoner
Personlige verktøy
Logg inn
Du er her: Forside Skip Rederier og sjøfartsbyer Drammen Rederier i Drammen Bruusgaard, Kiøsterud & Co, Drammen

Bruusgaard, Kiøsterud & Co, Drammen

Bruusgaard, Kiøsterud & Co ble startet som disponentselskap i 1888 av skipsfører Martin Henrik Bruusgaard (1845-1914), Nicolai Andreas Bull Kiøsterud (1856-1938) og Fredrik J Kiøsterud (som trådte ut i 1898). Det overtok fra starten treseilere fra familiene og gikk til kontrahering av flere stålseilskip i Storbritannia.

Det første dampskip ble levert i 1895, og med det kom rederiet til å konsentrere seg om Østenfart, foruten malmfart med vesentlig større skip. I 1909 ble de 11 skipseiende selskapene samlet i flerskipsselskapet Bruusgaard Kiøsteruds DS AS. I 1914 stod rederiet som Norges fjerde største.  AS Dovre ble overtatt fra Trondheim i 1911 og eide skipene med navn på D. Etter Første verdenskrig ble  fokus igjen rettet mot Øst-Asia, hvor rederiet hadde en sterk posisjon gjennom handelshuset Thoresen & Co i Hong Kong som var blitt overtatt i 1904.  I 1922 kom rederiet i gang med Siam China Line og ekspanderte i farten mellom China, Hong Kong, Saigon og Bangkok. Den ble senere forlenget med en avstikker til Singapore og Rangoon med større motorskip.

Neste generasjon kom i virksomheten, Einar Bruusgaard (1877-1958), Hans Henrik Kiøsterud (1889-1970), Einar Bruusgaard jr (1909-2001) og Rolf Rose-Andersen (1904-1978).  Rederiet kom til å eie enkelte tankskip og stortrampskip ved siden av østenskipene. I 1960 ble all linjefart samlet under Norwegian Asia Line med fire hovedlinjer og 13 skip. Tidlig på 1970-tallet stod rederiet med 25 prosent i KS AS Norfold & Co, Sandefjord.

I 1974 gikk kontrollen over selskapet over til ny hovedeier gjennom et uvennlig oppkjøp. Arne Teigen i Egersund overtok nå og flyttet rederiet til Asker, med Thoresen International AS som disponentfirma. I 1980/81 ble de siste linjeskipene flagget ut til Panama med Thoresen & Co (Bangkok) Ltd i Thailand som midtpunkt. Slik gikk drammensrederiet over til å bli Thailands største rederiforetak. Teigen-familien solgte seg ut i 2004.

 

s MAGDALENA

1050

 

57 Hamburg*

88 ex Magdalena

89 forlist

s SAGA

597

 

66 Drammen*

88 ex  Saga

 

s ALFHILD

1254

 

65 St John NB

88 ex Charlotte Gladstone

92 forlist

s CONSTANCE

500

 

 

88 ex

90 forlist

s HOWARD

789

 

78 Nova Scotia*

88 ex Howard

89 solgt

s KING CENRIC

1490

 

74 St John NB*

88 ex King Cenrik

02 solgt

s BEACONSFIELD

1503

 

77 Nova Scotia

89 ex Beaconsfield

97 solgt

s MADURA

979

 

76 Quebec*

90 ex

95 forlist

s NORMA

1008

 

74 Annapolis NS*

90 ex Carrie Delop

00 solgt

s MIRJAM

900

 

 

90 ex

91 forlist

s PARTHENA

1356

 

77 Avondale NB*

90 ex Parthena

97 solgt

s GARIBALDI

821

 

60 Sadö Finland*

90 ex Garibaldi

93 forlist

s BREIDABLIK

2416

 

12.90 Russell & Co

 

10.95 forlist

s DRAMMEN

1355

 

76 Avondale NB*

91 ex

04 solgt

s NORDLYSET

1593

 

1.91 Russell & Co

 

11.94 forlist

s VILDANDEN

1598

 

12.91 Russell & Co

 

3.02 forsvunnet

s FRITZØE

1165

 

7.84 W Gray & Co

5.91 ex Fritzøe

3.94 forsvunnet

s NATANT

1099

 

75 Yarmouth NS*

93 ex Natant

02 solgt

s GARIBALDI

1387

 

76 St John NB*

94 ex Garibaldi

05 solgt

s EINAR

1611

 

73 St John NB*

94 ex

95 solgt

s ALIDA

914

 

12.68 Aitken & Mansell

12.94 ex Mataura, Dunfillan

8.00 forlist

s LOVISE

1031

 

73 River Clyde NS*

96 ex H W Workman

03 solgt

s PREMIER

1256

 

73 St Stephens NB

96 ex Premier

01 solgt

ds HØVDING

2088

3150

12.95 J Readhead

 

7.96 forlist

ds HERMES

1358

2060

5.96 Wood Skinner

 

04 Japan

ds HERMOD

1329

2300

5.97 Wood Skinner

 

5.02 lost

ds HELIOS

1334

2300

6.97 Wood Skinner

 

05 Japan

s HUDSON

817

 

3.69 M Pearse & Co

4.98 ex Hudson

1.07 K F Langfeldt, Krs

s MARAVAL

1309

 

9.77 A McMillan

4.98 ex Maraval

8.00 forsvunnet

ds HUGIN

1332

2300

7.99 Wood Skinner

 

5.06 forlist

ds HYDRA

1333

2300

8.99 Wood Skinner

 

11 Japan

ds HERO

3719

6200

10.99 Osbourne Graham

 

15 Nilson Nyqvist, Oslo

ds NORMANDIE

1000

1450

2.89 Sunderland SB

00 ex Normandie, Truro City

13 T Sørensen, Oslo

s WILDWOOD

1488

2500

83 St John NB*

02 ex Wildwood

05 solgt

s SUPERIOR

1327

1875

1.69 R Steele

12.01 Lake Superior

10.15 T Simonsen, Mnd

ds HALDIS

1700

2600

5.02 J Priestman

 

22 Hong Kong

ds HALVARD

1701

2600

7.02 J Priestman

 

22 Hong Kong

ds HARALD

2987

5100

6.03 J L Thompson

 

19 J Ringen, Hgs

ds HERMOD

2984

5100

4.03 J L Thompson

 

4.18 forlis

ds HEKTOR

3856

6750

11.05 J L Thomson

 

3.13 forlis

ds HERMES

3863

6750

10.05 J L Thompson

 

29 E B Aaby, Oslo

ds HELIOS

1380

2200

1.06 Wood Skinner

 

22 China

ds HELLAS

1380

2200

2.06 Wood Skinner

 

23 China

ds HUGIN

1878

3100

12.01 Wood Skinner

06 ex Romsdal

15 Danmark

ds HALVDAN

3925

7300

4.11 R Dixon & Co

 

10.11 forlist

ds HENRIK

3928

7300

7.11 R Dixon & Co

 

7.17 krigsforlis

ds DUX

1349

1887

7.04 FMV

11 ex Dux, Pollux

15 Nilsen, F-Pedersen, Oslo

ds DOVRE

1181

1600

5.06 TMV

11 ex Dovre

28 China

ds HERAKLES

4331

8600

11.12 Doxford

 

33 Hellas

ds HERMION

4342

8600

6.13 Doxford

 

10.30 Hellas

ds HESPEROS

4341

8600

6.13 Doxford

 

11.31 Langfeldt, Krs

ds DIVA

1625

 

5.11 Napier & Miller

15 ex Sheng Ta

20 Indonesia

ds GRIB

1474

2100

12.05 FMV

3.16 ex Grib

3.17 krigsforlis

ds DUKAT

1408

2300

7.03 Sunderland SB

7.16 ex Ternero

17 krigsforlis

ds DALMATA

1865

2600

8.02 Murdoch & M

8.16 ex

17 krigsforlis

mt HAMLET

5093

6800

9.16 Götaverken

 

3.37 Prebensen, Risør

ds HELIKON

2231

3000

9.17 Hong Kong

5.19 ex brit flagg

3.29 Hong Kong

ds HERMELIN

2019

3000

1.18 Hong Kong

 

1.28 Frankrike

ds HERO

1375

2050

11.18 New Engineering

 

7.42 krigsforlist

ds HYDRA II

1375

2000

1.19 New Engineering

3.19 ex brit flagg

12.41 krigsforlist

ds HENRIK

1350

2000

4.20 New Engineering

 

2.43 krigsforlist

ds HALVDAN

1300

2000

6.20 New Engineering

 

10.51 Panama

ds DUX

1350

2000

9.20 New Engineering

 

1.30 G Gabrielsen, Frs

ds DUKAT

1350

2000

12.20 New Engineering

 

12.41 japansk, forlist 1943

ds HEKTOR

5229

8200

3.21 Hong Kong

 

1.51 Simonsen & Astrup, Oslo

ds HERVAR

1350

2000

6.21 New Engineering

 

12.34 forlist

ds HELLEN

5236

8100

6.21 Hong Kong

 

12.41 krigsforlit

ds HAFTHOR

1350

2000

8.21 New Engineering

 

12.41 japansk, senket 9.42

ms HANDICAP

5012

8863

1.22 Rosenberg

 

37 O Ringdal, Oslo

ds HOLMBORG

2987

5100

6.03 J L Thompson

21 ex Harald

23 Japan

ds HELIOS

1922

3120

1.25 FMV

 

12.41 japansk, senket 6.44

ds HELLAS

1921

3200

4.25 FMV

 

1.43 forlist

ds HERMOD

1514

2350

10.25 Schichau

 

4.42 krigsforlist

ds HALLDOR

1515

2350

11.25 Schichau

 

12.41 japansk, senket 1.45

ds HIRUNDO

1943

3200

2.26 FMV

 

9.33 forlist

ds HIRAM

1931

3200

4.26 FMV

 

7.54 Korea

ms HAI HING

2561

3080

10.29 Götaverken

 

11.42 krigsforlist

ms HAI LEE

3616

4300

7.34 Akers

 

2.67 Panama

mt HAMLET

6578

9960

3.34 Götaverken

4.37 ex Abu, Eidsvold

5.42 krigsforlist

ms HERMION

5202

8471

8.37 Bremer Vulkan

 

1.57 Tyskland

ms HERMELIN

1683

2620

4.40 HK&Whampoa

 

5.72 Panama

ss BRAGERNES

2803

11.43 Lubeck

46 ex Wesermarch

3.46-6.46 disp Staten

 

ms HAI MENG

2881

3380

6.49 Lindholmen

 

5.71 Panama

mt HAMLET

10259

15475

8.49 Blythswood

 

2.61 Liberia

ms HERMOD

2882

3380

12.49 Lindholmen

 

5.71 Panama

ms HAI HING

3439

3925

4.50 Lindholmen

 

4.74 Panama

ms HELIOS

2882

3380

6.50 Lindholmen

 

5.71 Panama

ss HERO

1838

2448

7.50 Hall Russell

 

2.62 Panama

ss HYDRA

1838

2448

9.50 Hall Russell

 

2.62 Panama

ms HENRIK

1702

2095

11.53 Taikoo

 

5.64 Karlander, Frst

ms HERVAR

1702

2095

3.54 Taikoo

 

5.64 Karlander, Frst

ms HALLVARD

3799

6500

10.54 Lindholmen

 

7.77 Singapore

mt HERMES

11065

16306

7.55 Blythswood

 

8.65 Mexico

ms HALLDOR

3750

6450

4.57 Lindholmen

 

7.75 Hellas

ms HERMION

8801

12470

4.60 Uddevalla

 

11.72 Panama

ms HALLDIS

6179

7775

4.60 Taikoo

od  69-2.73 BRAGERNES

10.84 oph China

ms HIRAM

9467

13081

4.61 Nordsee

 

9.69 Chile

ms HERO

4951

8350

9.49 Eriksberg

8.63 ex Pleasantville

4.69 Singapore

ms HALLBORG

4293

6635

1.56 Mitsui

9.66 ex Milos

5.75 Hong Kong

ms HYDRA

6332

8400

10.66 Drammen

od 10.68-11.69 RHODOS

4.76 Tyskland

ms HAMLET

29255

51250

10.67 Barclay

 

9.72 Singapore

ms HAI LEE

7180

9870

4.59 Kieler

5.72 ex Måkefjell

1.82 Panama

ms HERMELIN

4621

7300

4.55 Uddevalla

7.73 ex Sunndalsfjord, Bow Plate

10.79 Panama

ms HERMION

9477

10295

3.59 Nederlandsche

3.74  ex Høyanger

10.83 oph China

ms HERMES

8720

9550

10.57 Weser

10.75  ex Travancore, Stureholm

11.75 Singapore

ms HALLBORG*

10656

12872

9.67 Eriksberg

9.79 ex Hakone

12.85 oph China

ms HALLDOR*

8255

10160

8.68 Sasebo

9.80 ex Tyr

86 Thoresen

ms HALLVARD*

8255

10610

7.69 Sasebo

11.80 ex Toro

6.86 Thoresen

ms HAI MENG*

8198

10981

10.62 Götaverken

8.81 ex Emma Bakke

86 Thoresen

Thoresen & Co (Bangkok) Ltd, Bangkok

 

ms HERMION*

9691

14500

6.67  Uddevallavarvet

85 ex Hermion, Tilos, Tirranna

8.86 oph Taiwan.

ms HAI LEE*

12545

15000

1.68 Mitsui

5.85 ex Hai Lee, Taiko

2.93 oph India

ms HAI MENG*

8198

10981

10.62 Götaverken

86 ex Hai Meng, Emma Bakke

3.88 oph Taiwan.

ms HALLDOR*

8255

10160

8.68 Sasebo

86 ex Halldor, Tyr

10.93 oph  India.

ms HALLVARD*

8255

10610

7.69 Sasebo

6.86 ex Hallvard, Toro

1.91 oph  Thailand

ms HAI HING*

8303

14573

2.70 Bartram & Sons

87 ex Capitaine Kermadec, Saint Francois

9.94 oph India

ms HAI HUA*

13208

17666

71 A & C de Dunkerque

1.88 ex Zambeze

5.96 oph India

ms HAI SOONG*

13208

17680

72 A& C de Dunkerque

12.87 ex Toulon, Zelande

11.96 oph India

ms HAI MENG*

12356

17693

70  Bartram & Sons

2.89 ex Capitaine Cook III, Saint Paul

10.94 oph India

Anonymous says:
07.02.2014 - 13:01

ms Hiram

Commenting has been disabled.