Martin Mosvold, Farsund
Martin Mosvold (1876-1956) flyttet i 1916 fra Farsund til Kristiansand . Han ble her bl a involvert i selskapene Skibs AS Vestkysten, Skibs AS Østkysten (disponert av broren Joachim Johannesen) og AS To, overtatt fra Thv B Heistein & Sønner i 1919. Motorskonnerten Pauline seilte først under amerikansk flagg. Etter sammenbruddet i markedet i 1921 tok banken selskapene og overførte disponeringen til A I Langfeldt. Etter konkursen kom Mosvold til å livnære seg ved egghandel og som landhandler på Vennesla inntil han igjen fikk organisert kjøp av damptankeren Acasta i AS Mosvolds Rederi i 1927, fulgt av tre andre i selskapene AS Mosvolds Rederi II (Litiopa), III (Radix) og IV (Torborg), alle med 10 års T/C tilbake til Anglo-Saxon Petroleum.
I 1932 flyttet familien tilbake til Farsund og de fire tankskipene ble omregistrert hit. Sønnen Torrey Mosvold (1910-1995) kom med i virksomheten rundt 1935, men slo seg ned i New York høsten 1937 og etablerte Neptune Shipping Inc som registrerte skip under Panama-flagg. Samme år hadde Mosvold sikret majoritet i Kristiansands Dampskibsselskab, se dette. I 1935 kom Mosvold også inn som eier av Mandal Stål, senere også av Norsk Wallboardfabrikk på Vennesla, tekstilfabrikker mm. I 1937 skiftet AS Mosvolds Rederi III navn til AS Mosvold Shipping Co og fikk i 1939 innfusjonert også Mosvolds Rederi II og III. Dette skulle bli hovedselskapet de neste 10-12 år.
Martin Mosvolds svigersønner kom også med i rederiet: Kristian Haanes (1903-1977) giftet seg med Ruth Mosvold i 1929, han var lensmann på Lista frem til januar 1941 da han begynte i rederiet og flyttet til Kristiansand i 1946. Datteren Jennie ble gift med Andrew S Glastad som hadde begynt i rederiet i 1936, mens den yngste, Solveig, giftet seg med Magnus Udjus.
Under krigen ble virksomheten i USA drevet av Torrey Mosvold og Magnus Udjus. Aksjemajoriteten i Federal Motorship Corp Inc var overtatt i 1939 og med selskapet fulgte tre Lake-skip under amerikansk flagg. Både Neptune Shipping og Federal Motorship ble etter krigen brukt som aktive rederier under amerikansk og Panama-flagg. Neptune ble solgt til Hans J Hvide i New York rundt 1948.
I 1946 flyttet Torrey og familien hjem til Norge, og han og Kristian Haanes bosatte seg samme år i Kristiansand. Haanes ble disponent for AS Farsund Shipping Co som nå ble omdøpt AS Mosnes Shipping Co (se dette). Andrew S Glastad ble disponent for Neptun Shipping Co i 1948 som fikk tankskipene Mostun og Mosborg. Mosvold Shipping Co var hovedselskapet med de andre tankskipene.
Mosvold-gruppen ble forøvrig utvidet med mer industri, handelsselskap i Etiopia, forsikringsselskapene Neptun og Norrøna, og dessuten med handelsselskapet Mosvold & Co i Oslo med Magnus Udjus som leder. I 1953 ble Torrey Mosvold kontyrollerende aksjonær i det nye Ceylon Shipping Lines Ltd, etablert på Sari Lanka og med avdelingskontor i London, med Birger Thorsen som direktør. Selskapet eide selv et skip og hadde flere på T/C. Andelen ble solgt i 1957.
Etter Martin Mosvolds død i 1956 ble gruppen delt mellom arvingene, med effekt fra 1961. Rederivirksomheten ble fordelt slik; se videre under disse selskaper:
Torrey Mosvold: AS Mosvold Shipping Co, Kristiansand, med Kristiansands Dampskibsselskab
Andrew S Glastad: AS Mosvolds Rederi, Farsund
Kristian Haanes: AS Mosnes Shipping Co, Kristiansand
Magnus Udjus: AS Moslo Shipping, Oslo
Gordon Mosvold: AS Mosvold Maritime Co, Farsund
Martin Mosvolds flåte 1919-1961:
ds ASBJØRN |
1384 |
|
9.18 Verschure & Co |
6.19 ex Asbjørn |
11.19 Jacobsen & Aarvold, Oslo |
ds SANGSTAD |
2418 |
|
8.11 R Thompson |
7.19 ex Sangstad |
21 A I Langfeldt, Krs |
mss ODINE |
1798 |
2650 |
10.17 McEachern Ship* |
3.20 ex Pauline |
20 A I Langfeldt, Krs |
ds TORREY |
4811 |
8600 |
11.20 McMillan |
|
21 A I Langfeldt, Krs |
dt ACASTA |
5259 |
8000 |
6.18 J Laing |
7.27 ex Acasta, War Matron |
47 Italia |
dt LITIOPA |
5311 |
7510 |
4.17 Bartram & Sons |
11.27 ex Litiopa, Dockleaf |
10.43 senket |
dt RADIX |
6852 |
10040 |
10.19 Wm Doxford |
1.30 ex Radix, Linerton |
7.39 Tyskland |
dt TORBORG |
6042 |
8800 |
5.21 Bethlehem SB |
3.30 ex Henry Deutsche de la Meurthe |
4.48 Finland |
ds MOSNA |
1384 |
2200 |
12.23 Duijvendijk |
9.33 ex Fiorella, Lauwerzee |
1.37 J M Johannesen, Frs |
mt MOSVOLD |
9108 |
14750 |
2.35 B&W |
|
7.37 S Herlofson, Moss |
mt MOSLI |
8291 |
12680 |
12.35 Eriksbergs |
|
4.51 Italia |
ms MOSTUN |
2713 |
4306 |
4.38 Eriksberg |
|
4.40 rekv tysk, senket 10.44 |
ms MOSFRUIT |
2714 |
4300 |
8.38 Eriksberg |
|
6.42 krigsforlist |
ms MOSDALE |
3022 |
2650 |
10.39 B&W |
|
2.54 UK |
ms MOSHILL |
2964 |
2750 |
5.40 Framnæs |
|
12.57 Italia |
st MOSNA |
7236 |
10300 |
12.43 WC SB |
9.46 Port Jerome, Mount Bruce Park |
9.54 Italy |
tt MOSBAY |
10656 |
14800 |
5.45 Marinship Corp |
1.48 ex Belridge Hills |
3.52 Liberia |
mt tbn |
16440 |
24636 |
5.51 H&W |
|
5.49 > S Bergesen, Stv |
mt MOSTUN |
9860 |
14410 |
12.28 Eriksberg |
5.49 ex Dalfonn |
3.50 Tyskland |
tt MOSBORG |
10983 |
16631 |
5.44 Sun SB |
5.50 ex Karsten Wang |
5.54 Liberia |
mt MOSLI |
11505 |
16730 |
2.53 Deutsche Werft |
61 Mosvold Shipping |
|
mt MOSBAY |
12896 |
18200 |
12.53 Deutsche Werft |
61 Mosvold Shipping |
|
mt MOSBORG |
12490 |
18560 |
9.52 Nederland |
11.54 ex Thalatta |
61 Mosvolds Rederi |
mt MOSTANK |
11488 |
16730 |
5.52 Deutsche Werft |
55 ex Mostank |
5.56 Liberia |
mt MOSOIL |
11348 |
16730 |
8.52 Deutsche Werft |
55 ex Mosoil |
1.56 Liberia |
ms MOSTUN |
8768 |
12652 |
3.56 Deutsche Werft |
od 56 SUN MOSTUN, od 56 SUNMOSS, od 64 MOSLANE, |
61 Mosvold Shipping |
ms MOSTUN |
8791 |
12702 |
5.58 Deutsche Werft |
61 Mosnes Shipping |
|
mt MOSOIL |
12511 |
19516 |
1.57 Uraga |
|
61 Mosvold Shipping |
mt MOSTANK |
12591 |
19682 |
6.57 Mitsui |
|
61 Mosvold Shipping |