Om CHANT tankerne
Målene ble satt til 148x 27 fot og skroget konstruert med mest mulig rette linjer og flate plater. Det ble utført tanktesting av skroget og visse modifikasjoner utført, bl a i baugen.
Selve byggingen ble utført av sveiseverksteder rundt om i landet i form av 28 moduler, de tyngste på 13 tonn, som ble fraktet landeveien til fem skipsverft som stod for bygging og utrustning.
I konstruksjon hadde skipene dobbeltskrog med 4 tanker som gikk opp i en trunk langs senterlinjen. Tankene hadde en rund tankluke stor nok til at tankene også kunne stues med oljekanner. Lasteevnen ble rundt 450 tonn
Det ble bestilt 68 enheter fra fem verft. Av disse ble 43 fullført som tankskip, mens ytterligere 25 ble bygget som tørrlastskip og kalt Empire F-klassen.
Følgende ble bygget:
Henry Scarr Ltd, Hessle |
12 Chant |
12 F-type |
Goole Shipbuilding & Repairing Co Ltd |
9 Chant |
13 F-type |
Furness Shipbuilding Co Ltd |
16 Chant |
|
J Readhead & Sons Ltd, S Shields |
2 Chant |
|
Burntisland Shipbuilding Co Ltd |
4 Chant |
|
Av disse ble 10 innkjøpt til Norge i 1946/47, 7 til Sverige, 2 til Finland og en senere til Danmark:
Mil 52 |
BP 52 |
|
Tresko |
|
|
Fia |
Monty |
|
Chant 5 |
BT V |
Union, Arita |
Chant 9 |
BT VIII |
|
Chant 10 |
BT VII |
Chresten Rask |
Trond |
|
|
Chant 23 |
Sanny |
|
Ringa |
|
|
Rakke |
Porjus |
|
Chant 26 |
BT IX |
Svartskär, BT IX |
Ramsfjell |
|
|
Tank 1 |
Tankholm, Vingö |
|
Chant 51 |
Dollie |
|
Steinsfjell |
|
|
Chant 57 |
Grande |
Gran |
Chant 59 |
Helny |
|
Chant 62 |
Pan |
Tempo |
Chant 64 |
Herman Rask |
Bellan |
Norbensin |
Redo, Redön |