Liberty EC-2 S-C1

Liberty-skip Typen EC-2 S-C1 ble bygget i et antall av 2.710 i USA som en tilpasning av den britiske Ocean-typen utviklet av Robert C Thompson. Nortraship fikk under krigen overta 12 skip direkte fra verft, hvorav 2 ble senket/skadet. Disse ble innkjøpt under US Merchant Ship Sales Act sammen med 38 andre, mens 6 andre ble anskaffet gjennom vanlige kanaler.

21 SILVANA

Tschudi & Eitzen overtok Silvana våren 1947 og seilte den i syv år, solgt til freske kjøpere i 1954.

Les mer…

22 VINDAFJORD

Den Norske Amerikalinje overtok Liberty-skipet Vindafjord i mai 1947, men solgte det videre etter fire år til greske eiere.

Les mer…

23 KENT COUNTY

Westfal-Larsen & Co overtok Liberty-skipet Kent County sommeren 1947 og satte det inn i County Line. Solgt til USA i 1958.

Les mer…

24 BONDE

Bonde var det andre Liberty-skipet til Henriksen Rederi, Oslo, i flåten fra 1947 til 1961.

Les mer…

25 WILFORD

Wilford ble kjøpt av Borges Rederi, Tønsberg, i 1947 og seilte for rederiet i ti år.

Les mer…

26 JANNA

Pehrspn & Wessel i Drammen kjøpte Liberty-skipet Janna sommeren 1947 og solgte det til Pole ved utgangen av 1958.

Les mer…

27 JANE STOVE

J J Lorentzen-rederiene kjøpte flere Liberty-skip, også Jane Stove sommeren 1947. Solgt i 1956 til greske eiere.

Les mer…

30 GREGERS GRAM

Olav Ringdal hadde allerede kjøpt Liberty-skipet Roald Amundsen høsten 1946 og overtok i juli 1947 også Gregers Gram, oppkalt etter den kjente sabotøren i Oslo. Skipet ble motorisert i 1953 og seilte for Ringdal til 1960.

Les mer…

31 SALLY STOVE

Sally Stove var det femte av seks Liberty-skip kjøpt av J J Lorentzen-gruppen, overtatt sommeren 1947. Det ble ombygd til motor i 1953 og solgt i 1960.

Les mer…

32 FEGGEN

Feggen var et av to Liberty-skip kjøpt av Lundegaard & Sønner, Farsund. Begge kom til å seile for Saguenay gjennom hele sin norske tid.

Les mer…

33 SPURT

Spurt og Feggen fikk parallelle liv under Lundegaard & Sønner, Farsund, fra overtagelsen i juli 1947 til salg høsten 1961.

Les mer…

34 VALHALL

Valhall ble overtatt av Valdemar Skogland, Haugesund, i juli 1947 og skulle få et langt liv i rederiet; faktisk som det siste konvensjonelle Liberty-skip under norsk flagg.

Les mer…

35 BRITTA

Oslo-rederiet Arth H Mathiesen overtok Britta i juli 1947 og drev den til vinteren 1951.

Les mer…

36 OAKLAND

Oakland ble kjøpt til Oslo av Paul Blich sommeren 1947 og ble solgt til Holmen & Vaboen, Kristiansand, året etter.

Les mer…

37 RANA

Rana var den første av syv Liberty-skip overtatt av Gørrissen & Klaveness/Torvald Klaveness, vesentlig for amerikanske eiere. Overtatt i juli 1947 og solgt til grekere i 1951.

Les mer…

38 HERVA - MODENA

Herva ble kjøpt av Sigurd herlofson & Co, Oslo, sommeren 1947 og ble solgt videre til Alf Torgersen, Oslo, som Modena i 1951. Solgt tilutlandet 1956

Les mer…

39 KRONVIKEN - SOLMAR

Wallem & Co, Bergen, overtok Kronviken sommeren 1947. Dette ble atskillig påkostet med ny bro og god innredning. Solgt til Oslo i 1958 og overtatt av det tradisjonsrike Bergh & Helland, bergen, i 1960 som Solmar. Til norskledet rederi i Brasil i 1963.

Les mer…

40 SOLFA - NORSE LADY - DANIO

Solfa ble overtatt i august 1947 av H Rich Aass, men solgt året etter til Kristiansand. Fra 1950 eiet av Odd Godager & Co inntil solgt til Clemeth Dann, Oslo, i 1953. Til grekere i 1962.

Les mer…