Optimaliseringen av paragrafskip under 500 brt førte til nye og større konstruksjoner av shelterdekkere på 60-tallet. En type som ble tilbudt fra VEB Schiffswerft Neptun i Rostock i Øst-Tyskland skulle vise seg konkurransedyktig, spesielt når den ble utviklet til singledekker under 1200 brt. Serien fra Neptun-verftet ble en av de første i en ny generasjon bulkskip like under 1200 og 1500 brt som det ble bygget mange av fra 1965.
Neptuns 2200-tonner 1965-68
Stokktind var bestilt av Lars rej Johansen, ble levert til Anders Stokka, Haugesund, og kom senere til å seile som Fagertind og Bente Sleire
Jocefa var den andre av typen til Lars Rej Johansen, Oslo, men ble solgt videre til Hellas i 1969.
Brunette ble levert i 1965 til Skips-AS Westray (J Brunvall), Bergen, og kom senere til å seile som Bluer Lady og Avant under norsl flagg.
Hanseat ble levert til Nordfsjø-Transport, Strandheim & Stensaker, Bergen, i 1965 og seilte under norsk flagg til 1969.
Annet skip til August Kjerland & Co, Bergen, var Fro i 1967. Solgt til Kypros i 1973.
Jonika ble levert i 1965 til IS Lars Rej Johansen & Knut A Knutsen, Oslo. Den ble solgt til Hellas etter fire år, sammen med søsteren Jocefa.
Lars Rej Johansens tredje av typen, Joanita i 1967, ble solgt til Nederland i 1970.
Gol ble levert til IS Gol (August Kjerland & Co), Bergen. Solgt 1974 til Nederland.
HANSA var tredje skip til Strandheim & Stensaker, Bergen. Solgt til Nederland i 1970, men fikk et langt liv.
Brunto var det andre av tre til Skips-AS Westray (J Brunvall), Bergen. Ved salg i 1970 til Storesund ble navnet endret til Arunto. Den skulle bli det siste under norsk eie, sist som selvlosser Sarunto og Tornfjord. Kondemnert i 2001 og solgt.
Hanseatic var det andre skipet i serien til Nordsjø-Transport (Strandheim & Stensaker), Bergen. Til Nederland i 1970.
RECTO ble levert til Skips-AS Borg (E H Kongshavn), Haugesund, og kom senere til å seile som norsk JANJA og ANGLO.
BRUNITA var tredje skip til Skips-AS Westray (J Brunvall), Bergen. Den ble solgt til Tromsø som BLUE MOON, og derfra til Sverige som NORDÖN.
Ako fra tredje skip til August Kjerland & Co, Bergen,og ble derfra solgt til Skärhamn som HOLMÖn og senere bygget noe om, i likhet med BRUNITA.
Jobella skulle bli femte skip i serien til Lars Rej Johansen, Oslo, og dertil det siste. Solgt som norsk Janne, til Frankrike i 1974.
Fjerde skip til Lars Rej Johansen, Oslo, var JOSUSAN i 1967. Solgt til Nederland i 1970.