Liberty EC-2 S-C1

Liberty-skip Typen EC-2 S-C1 ble bygget i et antall av 2.710 i USA som en tilpasning av den britiske Ocean-typen utviklet av Robert C Thompson. Nortraship fikk under krigen overta 12 skip direkte fra verft, hvorav 2 ble senket/skadet. Disse ble innkjøpt under US Merchant Ship Sales Act sammen med 38 andre, mens 6 andre ble anskaffet gjennom vanlige kanaler.
41 BLUE MASTER 41 BLUE MASTER

Skibs-AS Golden West, Oslo, overtook Blue Master i august 1947; først drevet av A F Klaveness inntil Golden West etablerte egen administrasjon. Til grekere i 1954.

42 LIVIA 42 LIVIA

Livia ble kjøpt til Norge i august 1947 og overtatt av Simonsen & Astrup. Solgt videre til greske kjøpere i 1950

43 MARIT 43 MARIT

Jørgen P Jensen i Arendal overtok i august 1947 Liberty-skipet Marit. Solgt videre til grekere i 1955.

44 SURNA

Surna ble overtatt av Gørrissen & Co fra amerikanske eier i 1947. Solgt til norsk-ledet rederi Brasil i 1958.

45 SJOA

Sjoa ble overtatt i august 1947 av Gørrissen & Co, senere Gørrissen & Klaveness. Solgt til USA i 1951.

46 NIDARDAL - TINDRA

Krogstad Shipping Co kjøpte tre Liberty-skip på ettersommeren 1947 som alle ble solgt videre til Gørrissen & Klaveness; Nidarldal ble omdøpt Tindra og solgt til Korea i 1952.

47 NIDARHOLM - TISTA 47 NIDARHOLM - TISTA

Krogstad Shipping Co kjøpte tre Liberty-skip på ettersommeren 1947 som alle ble solgt videre til Gørrissen & Klaveness; Nidarholm ble til Tista og solgt til Korea i 1952.

48 NIDARLAND - TRYA

Krogstad Shipping Co kjøpte tre Liberty-skip på ettersommeren 1947 som alle ble solgt videre til Gørrissen & Klaveness; Nidarland ble Trya og ble solgt til USA i 1952.

49 HADA COUNTY

J Ludwig Mowinckels rederi, Bergen, overtok Liberty-skipet Hada County fra A P Møller våren 1948, satt inn i County Line og solgt i 1952.

50 BELFRI 50 BELFRI

Belships Co Ltd, kontrollert av J J Lorentzen-gruppen, overtok Belfri våren 1948. Skipet ble ombygd til motorskip i 1953, men solgt i 1960.

51 SEABREEZE - SKJELNES 51 SEABREEZE - SKJELNES

SEabreeze ble kjøpt av T S Bendixen, Lillesand, til erstaning for Ocean Liberty som gikk tapt. Overtatt våren 1948 og solgt til Bergen som Skjelnes i 1959; til grekere året etter.

52 GEIRULV - SUNLONG 52 GEIRULV - SUNLONG

Geirulv ble innkjøpt til Arendal av Hjeruldsen & Tambs høsten 1948 fra A P Møller. Videre til Einar Lange, Oslo, i 1954, men gikk tapti desember 1956.

53 MYKEN 53 MYKEN

Myken ble innkjøpt som havarist i Stockholm og reparert i Hamburg for Simonsen & Astrup. Solgt allerede i 1951 til Italienere.

54 SOKNA 54 SOKNA

Sokna ble overtatt fra amerikansk eier høsten 1949 og fikk en langvari tjeneste under norsk flagg, mot slutten som spesialskip for svovel.Solgt 1964.

55 VINSTRA 55 VINSTRA

Vinstra ble også overtatt fra amerikanske eiere høsten 1949, men solgt videre til grekere i 1953.

56 AURA 56 AURA

Aura kom til Gørrissen & Klaveness høsten 1949 fra amerikanske eiere og ble solgt videre til grekere i 1958.

Liberty-skip EC2-S-C1 Liberty-skip  EC2-S-C1

Liberty-skipet var USAs svar på den tyske ubåtkrigen. Da produksjonen var på sitt høyeste i 1943 ble det levert 3 skip per dag, og den samlete produksjonen kom opp i 2710 skip fra 1942 til 1945.

Liberty-skip i norsk eie

Liberty-skip Typen EC-2 S-C1 ble bygget i et antall av 2.710 i USA som en tilpasning av den britiske Ocean-typen utviklet av Robert C Thompson. Nortraship fikk under krigen overta 12 skip direkte fra verft, hvorav 2 ble senket/skadet. Disse ble innkjøpt under US Merchant Ship Sales Act sammen med 38 andre, mens 6 andre ble anskaffet gjennom vanlige kanaler.