Skibs-AS Golden West, Oslo, overtook Blue Master i august 1947; først drevet av A F Klaveness inntil Golden West etablerte egen administrasjon. Til grekere i 1954.
Liberty EC-2 S-C1
Livia ble kjøpt til Norge i august 1947 og overtatt av Simonsen & Astrup. Solgt videre til greske kjøpere i 1950
Jørgen P Jensen i Arendal overtok i august 1947 Liberty-skipet Marit. Solgt videre til grekere i 1955.
Surna ble overtatt av Gørrissen & Co fra amerikanske eier i 1947. Solgt til norsk-ledet rederi Brasil i 1958.
Sjoa ble overtatt i august 1947 av Gørrissen & Co, senere Gørrissen & Klaveness. Solgt til USA i 1951.
Krogstad Shipping Co kjøpte tre Liberty-skip på ettersommeren 1947 som alle ble solgt videre til Gørrissen & Klaveness; Nidarldal ble omdøpt Tindra og solgt til Korea i 1952.
Krogstad Shipping Co kjøpte tre Liberty-skip på ettersommeren 1947 som alle ble solgt videre til Gørrissen & Klaveness; Nidarholm ble til Tista og solgt til Korea i 1952.
Krogstad Shipping Co kjøpte tre Liberty-skip på ettersommeren 1947 som alle ble solgt videre til Gørrissen & Klaveness; Nidarland ble Trya og ble solgt til USA i 1952.
J Ludwig Mowinckels rederi, Bergen, overtok Liberty-skipet Hada County fra A P Møller våren 1948, satt inn i County Line og solgt i 1952.
Belships Co Ltd, kontrollert av J J Lorentzen-gruppen, overtok Belfri våren 1948. Skipet ble ombygd til motorskip i 1953, men solgt i 1960.
SEabreeze ble kjøpt av T S Bendixen, Lillesand, til erstaning for Ocean Liberty som gikk tapt. Overtatt våren 1948 og solgt til Bergen som Skjelnes i 1959; til grekere året etter.
Geirulv ble innkjøpt til Arendal av Hjeruldsen & Tambs høsten 1948 fra A P Møller. Videre til Einar Lange, Oslo, i 1954, men gikk tapti desember 1956.
Myken ble innkjøpt som havarist i Stockholm og reparert i Hamburg for Simonsen & Astrup. Solgt allerede i 1951 til Italienere.
Sokna ble overtatt fra amerikansk eier høsten 1949 og fikk en langvari tjeneste under norsk flagg, mot slutten som spesialskip for svovel.Solgt 1964.
Vinstra ble også overtatt fra amerikanske eiere høsten 1949, men solgt videre til grekere i 1953.
Aura kom til Gørrissen & Klaveness høsten 1949 fra amerikanske eiere og ble solgt videre til grekere i 1958.
Liberty-skipet var USAs svar på den tyske ubåtkrigen. Da produksjonen var på sitt høyeste i 1943 ble det levert 3 skip per dag, og den samlete produksjonen kom opp i 2710 skip fra 1942 til 1945.
Liberty-skip Typen EC-2 S-C1 ble bygget i et antall av 2.710 i USA som en tilpasning av den britiske Ocean-typen utviklet av Robert C Thompson. Nortraship fikk under krigen overta 12 skip direkte fra verft, hvorav 2 ble senket/skadet. Disse ble innkjøpt under US Merchant Ship Sales Act sammen med 38 andre, mens 6 andre ble anskaffet gjennom vanlige kanaler.