SKOTNINGEN

SKOTNINGEN hørte til de mange tyske loggere som ble innkjøpt i 1953/54, i dette tilfelle til Espevær, der den ble rigget for fiske og frakt.I 1990 fikk fartøyet et nytt liv som brønnbåt LAKSFRAKT, LAKSTRANS og KAURA,før den gikk ut av fart i 2008. Båten ble da kjøpt av to unge redere på Fonnes som gikk i gang med å bygge båten om til lystfartøy.

Skotningen (7  1975)

 

Skotningen, Juli 1975. Dag Bakka jr

SKOTNINGEN LFRX
99/58 140 tdw 85.1/20.1/8.7 ft
250 hk Brunvoll
1916 G H Thyen, Brake Weser -42
KRANICH Bremen-Vegesacker Heringsfischerei, Bremen
opr 119/75, 50 hk Deutz-Brons
1930 ny motor 85 hk MWM
1940 rekv Kriegsmarine,tilbakelevert aug 1945
1954-06 SKOTNINGEN Peder Nesse PR, Espevær, Haugesund
1954 rigget om til fiske/frakt: 99/58, 250 hk Brunvoll
1970 ny motor 220 hk Brunvoll
1975-06 Jens Innværs Rederi AS, Urangsvåg
1976-03 Jarle Stabben, Rømmervåg
1976-12 Henry B Hestvik, Bruhagen, Kristiansund
1983-11 Servitrans AS, Bruhagen
1984-09 Måløy Sildoljefabrikk AAS, Deknepollen, Måløy
1990-09 Odd Stabben, Tømmevåg
1990-09 PR Laksfrakt (Tor Hage), Kristiansund
1990-11 LAKSFRAKT lev ombygd brønnbåt Kystvågen Verft AS, Frei
99 bt 155 tdw, nytt dekk, dekkshus mv
1994-07 Tor Hage Transport v Vigdis Hage, Kristiansund
1994-07 PR O & T Kristiansen (Odd Kristiansen), Rørvik, reg Namsos
ombygd 136 bt, 25.95/6.44/3.34 m
1994-09 LAKSTRANS
2006-02 Odd Ingvar Viken, Roan
2006-05 KAURA
2007-01 Viken Rederi AS (Odd Ingv Viken), Roan
2008-07 SKOTTNINGEN Fonnes Invest AS, Fonnes
Tatt til Fonnes, påbegynt restaurering, ny overbyging fra Baltikum
Eksisterer fortsatt

Skotningen Opedal Lite

Skotningen, foto Olav Opedal

Lakstrans (1916), Omb  Nordmøre (1  5  2000)

Som Laksfrakt på Nordmøre mai 2000, Arne Sgnnes