RANI
Den tyske loggeren MARIE ble i 1954 innkjøpt til Snik ved Mandal som RANI, senere FJORDSAND.

Rani i Karmsundet, NSS-Opedalssamlingen
| RANI | LFBG | |
| 99/55 | 150 tdw | 23.70/6.10/3.04m |
| 2-syl Deutsche Werke (ins 1937) | ||
| 1903 | Gebroeders van der Windt, Vlaardingen | |
| JOHANNA SATURNA 1 | opr seil-logger | |
| 1927 | MARIE | B Heinecke, Hamburg |
| innsatt motor | ||
| 1931 | Jacob Wirr, Hamburg | |
| 1937 | ny motor | |
| 1954-09 | RANI | Arnfinn Nodevik, Snik, Mandal |
| 1955-02 | reg som norsk etter ombygging, ny innredning, styrehus | |
| 1957 | ny motor 90 hk Wichmann (bygd 1937) | |
| 1957-10 | Aanen & Theodor Mørkesdal PR, Snig, Mandal | |
| 1966-06 | Hans Ingvaldsen, Mosterhamn | |
| 1968 | Reidar Iden, Io, Bergen | |
| 1972-03 | Reidar Iden PR | |
| 1976-05 | FJORDSAND | PR Vedå (Daniel vedå), Raknesvåg, Bergen |
| 1991-02 | MS Fjordsand Willy Vedå, Raknesvåg | |
| 1995-06 | ommålt 82 bt | |
| 1996-09 | Hernar Sjøtransport AS, Florvåg | |
| 2000-05 | JOHANNA SATURNA | Mikko Karvonen, Helsingfors |
| under restaurering | ||

Rani aktenfra, NSS Opedalssamlingen

Som Fjordand i januar 1997, foto Alf J Kristiansen
