NERMA
NERMA tilhørte den minste typen av Vic-lighters, seriebygd under krigen for britiske myndgheter. Kom via hollandsk og dansk eier til Norge i 1952 til M Hovland på Espevær. Bygd om til motordrift og forlenget i 1961. Ut av fart etter havari i 1980, ligger som vrak.

Nerma på last i Karmsundet, Jenssen Foto
| NERMA | LAMR | |
| 130/71 | 190 tdw | 91.2/18.5/9.0 ft |
| 3-syl 210 hk Normo | ||
| 1942-09 | Richard Dunston Ltd, Thorne | |
| VIC 10 | Ministry of War Transport, Losnon | |
| Royal Navy, tjeneste Vest-Afrika | ||
| opr 96 brt 140 tdw, 66.8/18.5/9.0 ft, compound maskin | ||
| 1948 | H G Pounds, Portsmouth | |
| 1949 | EMMANUEL | W A Smit, Rotterdam |
| 1951 | Carl J J Ohlsen, Graasten (Danmark) | |
| 1952-11 | NERMA | M Hovland PR, Bømlo, Haugesund |
| ny motor 1-syl 140 hk Hjelset (bygd 1947) | ||
| 1961 | forlenget, ny motor ved O Halderaker & Sønner, Melandsvågen | |
| 1976-11 | Jens Innværs Rederi AS, Haugesund | |
| 1978-04 | Jens Innvær, Urangsvåg | |
| 1978-05 | Øystein Juvik, Hestvika, Trondheim | |
| 1980-01 | Arnulf J Olsen, Kyrksæterøra | |
| 1980 | Slept til Horsfjordøya i Bindal etter havari | |
| vraket solgt til Armann Kjellstad, var fortsatt synlig i 1995. | ||

Som vrak ved Horsfjordøya i Bindal i 2005, foto Geir Ole Søreng
