Fra Norges Handels & Sjøfartstidendes dekning av leveringen av Røga i september 1960.
Moss 4000/5900-tonner 1951-62
De første 10-15 år etter Andre verdenskrig var mellomstore shelterdekkere med god fart og utstyr en interessant skipstype for befraktning i amerikanske farvann og til linjefart. De utgjorde en ganske betydelig del av tørrlastflåten og fantes i en slags standardstørrelser rundt 2500 tdw, 3600 tdw og 5500 tdw. På dette markedet kom Moss Værft & Dok til å levere en gruppe på 12 skip, foruten at et søsterskip ble bygget på Haugesunds Mek Verksted.
Serien ble innledet med dampskipet Bonita i 1951 fra Moss Værft & Dokk
Tredje skip i serien fra Moss var Bjørgsund til Hjlamar Bjørge høsten 1953. Det ble imidlertid solgt til Tyrkia før levering.
Etter Bonita fulgte to søstre til Hjalmar Bjørge-gruppen; først Dalheim til AS Tank i 1952
Etter Nardo fulgte søsterskipet Snefjeld til rederiet Harald Grieg Martens i Bergen, levert fra Moss Værft & Dokk i september 1957.
Uglands rederi bestilte det fjerde skip, men utstyrt med Werkspoor dieselmotor, levert som Bonita sommeren 1954.
I 1957 kom de første i en forlenget utgave av serien, med Nardo til Bachke & Co.
Rederiet Odd Berg i Tromsø bestilte to søsterskip fra Moss Værft & Dokk; det første ble Arctic Tern levert vinteren 1958.
Odd Bergs annet skip fra Moss var Arctic Gull, levert i mai 1959.
Mabella ble levert fra Moss i januar 1960 til Karl Bruusgaard i Oslo. Den skulle senere seile som Spurt og Sundove av Farsund.
AS IMA(Karl J B Staubo) i Oslo fikk i 1958 levert Sunima fra Moss Værft & Dokk. Den seilte fra levering på TC til Saguenay og ble sammen med flere søstre solgt til Øst-Tyskland i 1963/64.
En søster av Mossebåtene ble levert fra Haugesunds Mek Verksted i 1957 som Susanne til Eilert Lund, Bergen.
I september 1960 kunne Moss Værft & Dokk levere Røga til rederiet AS Asplund i Moss.
Nyco levert i januar 1962 ble det siste skip i serien fra Moss, levert til AS Nyegaard & Co i Oslo. Den skulle få et langt liv under andre flagg.