AS Trafik, Fredrikstad
Disponent fra 1898 var Anders Korsgaard. Selskapet drev sine dampskip gjennom alle år, uten særlig modernisering. I 1957 Trafik 7 satt i godsrutefart mellom Oslofjorden og København i samarbeid med Frithjof Wiese AS. Den innkjøpte Trafik 11 ble bygget om til tankskip for svovelsyre.
I 1967 kom Wilhelmsens Linjeagenturer AS inn som største aksjonær i et forsøk på å samordne godsrutene på strekningen Oslo-Østfold-Grenland-Kristiansand med AS Trafikk og DS AS Skien med moderne palleskip. I denne sammenheng ble Trafik også disponent for ms Skien i perioden 1968-1977. I 1977 ble samarbeidet utvidet med Dampskibsselskabet Rutland med godsrute Oslo-Sørlandet som var overtatt av skipsmegler Tor Mathisen i Kristiansand. Trafik og Rutland utførte daglige avganger fra terminalen på Paulsenkaia i to seilingsslynger, en trekantrute til Grenland og Østfold og en langrute nedover Sørlandskysten til Mandal inntil 1984.
ds TRAFIK 1 |
118 |
|
6.92 FMV |
|
8.56 M Espedal, Kop |
ds TRAFIK 2 |
123 |
|
6.93 FMV |
|
2.52 oph Belgia |
ds TRAFIK 3 |
127 |
|
11.03 Akers |
|
1.55 Br Koløy, Hgs |
ds TRAFIK 4 |
75 |
|
8.96 FMV |
05 ex Onsø |
15 T Olsen, Krs N |
ds TRAFIK 5 |
136 |
|
4.07 FMV |
|
6.56 S Jacobsen, Hgs |
ds TRAFIK 6 |
98 |
|
10.70 Nylands |
08 ex Trio. ob 09 |
15 T Olsen, Krs N |
ds TRAFIK 7 |
218 |
|
9.12 Moss Værft |
ob 51 ms |
3.64 K Mallasvik, Florø |
ms TRAFIK 3 |
128 |
160 |
12.55 Tittelsnes MV |
6.56 ex Espedal |
1.63 H Sandøy, Molde |
ms TRAFIK 5 |
200 |
245 |
19.29 Moss V&D |
9.60 ex Denofa 3 |
innleid til 1968 |
ms TRAFIK 10 |
199 |
350 |
6.64 Løland |
|
8.71 S Stenersen, Bgn |
mt TRAFIK 11 |
179 |
150 |
7.52 Pusnes |
2.66 ex Gyldenløve 1 |
9.72 B Kristoffersen, Krs |
ms TRAFIK 12 |
198 |
350 |
6.69 SIMek |
|
9.84 Sverige |