AS Trafik, Fredrikstad

Godsdampskibsselskabet Trafikk ble startet i 1891 av kjøpmann Ths A Wilberg, Otto Th Andersen og Chr Gaaserud for å drive godsrutefart mellom Sarpsborg/Fredrikstad, Moss og Oslo.

Disponent fra 1898 var Anders Korsgaard.   Selskapet drev sine dampskip gjennom alle år, uten særlig modernisering. I 1957 Trafik 7 satt i godsrutefart mellom Oslofjorden og København i samarbeid med Frithjof Wiese AS. Den innkjøpte Trafik 11 ble bygget om til tankskip for svovelsyre.

I 1967 kom Wilhelmsens Linjeagenturer AS inn som største aksjonær i et forsøk på å samordne godsrutene på strekningen Oslo-Østfold-Grenland-Kristiansand med AS Trafikk og DS AS Skien med moderne palleskip. I denne sammenheng ble Trafik også disponent for ms Skien i perioden 1968-1977. I 1977 ble samarbeidet utvidet med Dampskibsselskabet Rutland med godsrute Oslo-Sørlandet som var overtatt av skipsmegler Tor Mathisen i Kristiansand. Trafik og Rutland utførte daglige avganger fra terminalen på Paulsenkaia i to seilingsslynger, en trekantrute til Grenland og Østfold og en langrute nedover Sørlandskysten til Mandal inntil 1984.

 

ds TRAFIK 1

118

 

6.92 FMV

 

8.56 M Espedal, Kop

ds TRAFIK 2

123

 

6.93 FMV

 

2.52 oph Belgia

ds TRAFIK 3

127

 

11.03 Akers

 

1.55 Br Koløy, Hgs

ds TRAFIK 4

75

 

8.96 FMV

05 ex Onsø

15 T Olsen, Krs N

ds TRAFIK 5

136

 

4.07 FMV

 

6.56 S Jacobsen, Hgs

ds TRAFIK 6

98

 

10.70 Nylands

08 ex Trio. ob 09

15 T Olsen, Krs N

ds TRAFIK 7

218

 

9.12 Moss Værft

ob 51 ms

3.64 K Mallasvik, Florø

ms TRAFIK 3

128

160

12.55 Tittelsnes MV

6.56 ex Espedal

1.63 H Sandøy, Molde

ms TRAFIK 5

200

245

19.29 Moss V&D

9.60 ex Denofa 3

innleid til 1968

ms TRAFIK 10

199

350

6.64 Løland

 

8.71 S Stenersen, Bgn

mt TRAFIK 11

179

150

7.52 Pusnes

2.66 ex Gyldenløve 1

9.72 B Kristoffersen, Krs

ms TRAFIK 12

198

350

6.69 SIMek

 

9.84 Sverige