SKOTNINGEN
SKOTNINGEN hørte til de mange tyske loggere som ble innkjøpt i 1953/54, i dette tilfelle til Espevær, der den ble rigget for fiske og frakt.I 1990 fikk fartøyet et nytt liv som brønnbåt LAKSFRAKT, LAKSTRANS og KAURA,før den gikk ut av fart i 2008. Båten ble da kjøpt av to unge redere på Fonnes som gikk i gang med å bygge båten om til lystfartøy.

Skotningen, Juli 1975. Dag Bakka jr
| SKOTNINGEN | LFRX | |
| 99/58 | 140 tdw | 85.1/20.1/8.7 ft |
| 250 hk Brunvoll | ||
| 1916 | G H Thyen, Brake Weser -42 | |
| KRANICH | Bremen-Vegesacker Heringsfischerei, Bremen | |
| opr 119/75, 50 hk Deutz-Brons | ||
| 1930 | ny motor 85 hk MWM | |
| 1940 | rekv Kriegsmarine,tilbakelevert aug 1945 | |
| 1954-06 | SKOTNINGEN | Peder Nesse PR, Espevær, Haugesund |
| 1954 | rigget om til fiske/frakt: 99/58, 250 hk Brunvoll | |
| 1970 | ny motor 220 hk Brunvoll | |
| 1975-06 | Jens Innværs Rederi AS, Urangsvåg | |
| 1976-03 | Jarle Stabben, Rømmervåg | |
| 1976-12 | Henry B Hestvik, Bruhagen, Kristiansund | |
| 1983-11 | Servitrans AS, Bruhagen | |
| 1984-09 | Måløy Sildoljefabrikk AAS, Deknepollen, Måløy | |
| 1990-09 | Odd Stabben, Tømmevåg | |
| 1990-09 | PR Laksfrakt (Tor Hage), Kristiansund | |
| 1990-11 | LAKSFRAKT | lev ombygd brønnbåt Kystvågen Verft AS, Frei |
| 99 bt 155 tdw, nytt dekk, dekkshus mv | ||
| 1994-07 | Tor Hage Transport v Vigdis Hage, Kristiansund | |
| 1994-07 | PR O & T Kristiansen (Odd Kristiansen), Rørvik, reg Namsos | |
| ombygd 136 bt, 25.95/6.44/3.34 m | ||
| 1994-09 | LAKSTRANS | |
| 2006-02 | Odd Ingvar Viken, Roan | |
| 2006-05 | KAURA | |
| 2007-01 | Viken Rederi AS (Odd Ingv Viken), Roan | |
| 2008-07 | SKOTTNINGEN | Fonnes Invest AS, Fonnes |
| Tatt til Fonnes, påbegynt restaurering, ny overbyging fra Baltikum | ||
| Eksisterer fortsatt | ||

Skotningen, foto Olav Opedal

Som Laksfrakt på Nordmøre mai 2000, Arne Sgnnes
