NY
NY var den siste i serien av 99-tonnere fra Bentsen & Sønner i Ny Hellesund, levert våren 1968 til Rolf Kjøde i Bergen. Den kom snart til Nord-Norge og bble etter havari 1992 bygd om til brønnbåt ANDREAS JUNIOR. Er senere flere ganger ombygd og forlengert, fortsatt i bruk.

Ny i opprinnelig stand, på full last, NSS-Jenssensamlingen

Ny i Bergen på 80-tallet, Dag Bakka jr
| NY | JWVJ | |
| 99/63 | 225 dw | 95.2/20.4/8.1 ft |
| 240 hk Caterpillar | ||
| 1968-03 | Bentsen & Sønners Slipp & Mek Verksted, Ny-Hellesund -14 | |
| NY | Rolf Kjøde PR (Hvide & Schjøtt), Bergen | |
| 1970-10 | Elling Nygård, Dalsøyra, Bergen | |
| 1972-10 | Bertrand Rekstad PR, Rørvik, Harstad | |
| 1976-03 | ommålt 107/66 | |
| 1987-03 | Tor Nilsen, Inndyr/Bodø | |
| 1991-10 | Torgeir Antonsen, Hammerfest | |
| 1992-04 | Kantret og sank 14 mars 1992 ved Røst, besetningen reddet | |
| 1993-12 | ANDREAS JUNIOR | hevet og reparert, ombygd brønnbåt |
| 1994-11 | ommålt 139/41 | |
| 1999-09 | Andreas Junior AS, Tromsø | |
| 2000 | Forlenget, ny tverrhekk: 179/54, 36.15/8.8/4.5m | |
| 2005 | totalt ombygd Netaman, Estland: 228/77, ny motor 750 bhk Caterpillar | |
| 2012-05 | ommålt 314/128 | |
| Fortsatt i bruk | ||

Og som Andreas Junior i 2008, foto Peter Kjellson
