VERPEN

Båten ble bygd i Sverige 1899 og innkjøpt til Norge i 1941 som PORS, senere FRAKTEMANN 3 og i 1952 bygd om for svovelsyre som VERPEN. Senere PRGAS 3 og til slutt brønnbåt BRAMO 2

Verpen Pej

Sm tankbpten VERPEN, foto Per Erik Johnsen

VERPEN LKRZ
113/60 130 tdw 88.1/17.8/9.2
150 hk Jönköping
1899 O A Bruhn, Dösebacka
VICTOR Göteborgs Murbruks & Cement AB, Göteborg
opr 107/69, compound Wilhelmsbergs Mek Verkstad, Dösebacka
1900 Ångfartygs AB Bohuslänska Kusten, Uddevalla
1941-09 PORS Porsgrunds Dampskipsselskab AS, Porsgrunn
108 brt 130 tdw, compound maskin
1942-10 FRAKTEMANN 3 Gunnar Jensen, Sandar, Sandefjord
1947-10 AS Fraktemann (Ole A Johansen & Øyvind Wendel), Larvik
1947 innsatt 2-syl Jönköping 150 hk
1951-12 VERPEN DS AS Partagas, Oslo
1952 ombygd Vadrette Skipsverft, Skien
1952-06 lev tankskip for svovelsyre
1966 ny motor 6-syl 220 hk Detroit
1968-12 Per Hagen, Drammen
1969-06 ombygd Pedersens Verksted, Vollen i Asker
til LPG-tanker: 136/73
1969-09 PROGAS 3 Progas AS (Ove Tønnessen), Oslo
AGA Progas, Oslo
1995-11 Laksfrakt AS, Rørvik
1995 ombygd brønnbåt
1996-02 BRAMO 2
2003-09 Torgeirson AS, Kvaløysletta, Tromsø
2004-01 Troms Fiskebåtrederi AS, Bekkjarvik (Austevoll)
2004-02 Fikk motorstopp og drev på land 3 feb 2004 på Kvalneset sør på Værøy
Mannskap på to og en hund berget.


Verpen Db

 

Verpen (1899) Morten Bjørndalen

Under fart, foto Morten Bjørndalen

Progas  (3. 1899) Harald Lorentzen

Progas 3 på Oslofjorden, foto harald Lorentzen