SKJELLSUND

En hollandsk slepebåt fra 1896 ble i 1917 kjøpt til Norge som TROSVIK. Den ble i 1953 bygd om til fraktebåt SKJELLSUND (offisielt SJELLSUND) for sandgrabbing. Den ble i 1991 bygd om til brønnbåt SVANHOLM, senere MIDNOR VIKING, SMOLTEN og LYDIA. Den er fortsatt i bruk.

103 Sjellsund 1899 10 99 Tnil

Skjellsund mot slutten av sin karriere som sandbåt. Foto Terje Nilsen

SKJELLSUND LFDV
44/18 75 tdw 60.4/14.7/6.5 ft
motor
1896 G Grip & Zonen, Dordrecht
ukjent opprinnelse
slepebåt 41/12, compound maskin 114 ihk
1917 TROSVIK Bjaalands LægterkompaNi AS (Jørgen Bjaaland), Skien
Grenlands Lægterkompani AS (H G Hansen), Skien
Kapt Anders Johannessen, Skien
1945-09 avertert for salg ved AS Stord, Leirvik
1946 AS Stord (S Bartz-Johannessen), Leirvik, Bergen
1953 SKJELLSUND Ola Haugen, Io, Rossland, Bergen
Ombygd fraktebåt: 44/18  75 tdw, innsatt motor
1972-06 Kåre Haugen R, Rossland
1979 ommålt 95/43
1987 ommålt 108/37
1991-04 Mastrevik Mek AS, Mastrevik
ombygd brønnbåt: 110/34
1991-08 SVANHOLM Svanholm Jr AS, Byrknesøy
1992-11 ETL Levende Fisk Transport AS, Rong
1996-06 ANS Øygarden Levendefisk Sorteringsservice (Ove Einar Fjeldstad), Rong
1997-05 Janøy AS, Bergen
1997-06 MIDNOR VIKING Gåsø Næringsutvikling AS, Hamarvik, Trondheim
1998-08 Frøy Sjøtransport AS, Sistranda
2002-01 SMOLTEN
2008-01 Svein Malvin Melkersen, Mausund
2009-06 LYDIA
2011-03 Lydia Mausund AS (Sven Melkersen), Mausund
Fortsatt registrert

Skjellsund (1896), Omb  Mastrevik (11. 5 1991)

Skjellsund under ombygging i Mastrevik mai 1991, foto Arne Sognnes

Svanholm (1896), Omb  Austevoll (25. 8 1994)

Som Svanholm etter omfattende ombygging, Austevoll august 1994, Arne Sognnes

Midnor Viking (1896)  Ex  Svanholm  Trondheimsleia (16. 6 1999)

Og som Midnor Viking i Trondheimsleia juni 1999, Arne Sognnes