HOLM

Vraket av en tysk Kriegsfischkutter ved Karljohansvern i Horten ble etter krigen hevet og reparert for regning av Frank Christensen. I 1955 ble båten satt i fart som FRANKEN etter omfattende ombygging, blant nnet med stålhud i stedet for tre.Etter forlenging ble den solgt til Vestlandet senere nordover under navn som HOLM, STRAUMGOSS, SKAAR JUNIOR og URDAL, før den i 1973 ble solgt til Færøyene.

Franken (1955) Alongside

Franken etter forlenging, NSS-Jenssensamlingen

HOLM LCFQ
39/68 165 tdw 106.3/20.7/8.1 ft
120 hk Wichmann (inst 1955)
1955 Marinens Hovedverft, Horten
opprinnelig tysk Kriegsfischkutter
etterlatt som vra i Horten i 1945
hevet av politibetjent Frank Christensen
skrogmessig reparert på MHV
1955 FRANKEN levert ferdig utrustet som stålskip:
90/38, 130 tdw, 72.1/20.7/8.3 ft, 2-syl 120 hk Wichmann
Frank Christensen, Horten
1957 forlenget Frydenbø Mek Verksted, Bergen:
139/68 165 tdw, 106.3/20.7/8.1 ft
1964-10 HOLM Mons J Holmefjord, Holmefjord i Fusa, Bergen
1967-07 Raymond & Kasper Kristensen, Hammerfest
1967 ny motor 6-syl 300 bhk Caterpillar
1967-12 STRAUMFOSS reg Hammerfest
1969-08 SKAAR JUNIOR Alf Skaar, Borkenes, Harstad
1972-08 URDAL Urdal Sandkompani AS, Bergen
1973-11 SANDGREFSTUR Pf Sandgrefstur, Fuglafjord (Fætøyene)
1996 Sank våren 1996 ved Hestnes på Hitra etter grunnstøtning, liggende halvt nedsundet
Hevet ved hjelp av SANDFRAKT, tatt på slep mot Færøyene, men sank i Nordsjøen