HOLM
Vraket av en tysk Kriegsfischkutter ved Karljohansvern i Horten ble etter krigen hevet og reparert for regning av Frank Christensen. I 1955 ble båten satt i fart som FRANKEN etter omfattende ombygging, blant nnet med stålhud i stedet for tre.Etter forlenging ble den solgt til Vestlandet senere nordover under navn som HOLM, STRAUMGOSS, SKAAR JUNIOR og URDAL, før den i 1973 ble solgt til Færøyene.
Franken etter forlenging, NSS-Jenssensamlingen
HOLM | LCFQ | |
39/68 | 165 tdw | 106.3/20.7/8.1 ft |
120 hk Wichmann (inst 1955) | ||
1955 | Marinens Hovedverft, Horten | |
opprinnelig tysk Kriegsfischkutter | ||
etterlatt som vra i Horten i 1945 | ||
hevet av politibetjent Frank Christensen | ||
skrogmessig reparert på MHV | ||
1955 | FRANKEN | levert ferdig utrustet som stålskip: |
90/38, 130 tdw, 72.1/20.7/8.3 ft, 2-syl 120 hk Wichmann | ||
Frank Christensen, Horten | ||
1957 | forlenget Frydenbø Mek Verksted, Bergen: | |
139/68 165 tdw, 106.3/20.7/8.1 ft | ||
1964-10 | HOLM | Mons J Holmefjord, Holmefjord i Fusa, Bergen |
1967-07 | Raymond & Kasper Kristensen, Hammerfest | |
1967 | ny motor 6-syl 300 bhk Caterpillar | |
1967-12 | STRAUMFOSS | reg Hammerfest |
1969-08 | SKAAR JUNIOR | Alf Skaar, Borkenes, Harstad |
1972-08 | URDAL | Urdal Sandkompani AS, Bergen |
1973-11 | SANDGREFSTUR | Pf Sandgrefstur, Fuglafjord (Fætøyene) |
1996 | Sank våren 1996 ved Hestnes på Hitra etter grunnstøtning, liggende halvt nedsundet | |
Hevet ved hjelp av SANDFRAKT, tatt på slep mot Færøyene, men sank i Nordsjøen |