SOLVANG III
Godsrutebåten FREDRIKSHALD 1 fra 1890 skulle få et langt liv på lysten, først godsrutefart i Oslofjorden og fra 1957 på Vestlandet som SUNDBUEN, SOLVANG III og JOTOR. Ut av fart i 2005 og tatt tilbake til Oslofjorden. Overtatt av lokale krefter i Halden som vil ta vare på fartøyet som kulturminne.
Som Sundbuen, rundt 1960. NSS-Opedalssamlingen
Under: Som Halden 1 i Oslo tidnlig på 50-tallet, Per Erik Johnsen
SOLVANG III | LEAB | |
113/61 | 150 tdw | 86.9/17.2/7.9 ft |
3-syl 225 bhk Wichmann (innsatt 1965) | ||
1890 | Nylands Verksted, Oslo -79 | |
FREDRIKSHALD 1 | Fredrikshald Dampskibsselskab, Halden | |
opr: 93/88, compound maskin 130 ihk | ||
ommålt 108/88 per 1910 | ||
1912-09 | sank ved Kjøløen 4 sept 1912 pga overlasting, på reise Halden-Oslo med cellulose | |
hevet og reparert | ||
1916-05 | grunnstøtte og sank ved Steilene, hevet, reparert | |
1928 | HALDEN 1 | Haldens Dampskibsselskab, Halden |
1957-01 | SUNDBUEN | PR MS Sundbuen (Pål Børnes), Klokkarvik, Bergen |
innsatt motor: 109 brt, 2.syl 100 hk Union | ||
1961-08 | SOLVANG III | Odd S Skimmeland PR, Mosterhamn, Haugesund |
lasterute Bergen-Stavanger | ||
1965 | ny motor 3-syl 225 bhk Wichmann | |
1975-11 | sank 17 nov 1975 under lasting på Stavanger havn | |
hevet 27 nov, kondemnert | ||
1976-02 | JOTOR | John Torkelsen, Mosterhamn |
reparert i Grindheimsvågen: 98/52 | ||
1984-07 | John I Sellevåg, Dalsøyra | |
1986-09 | reg Bergen | |
1987 | ny motor 365 bhk Volvo-Penta | |
2005-12 | Løkeland Eiendom AS, Askvoll | |
2006-07 | FREDRIKSHALD | Kystperlen AS, Oslo |
3006-11 | FREDRIKSHALD 1 | Fredrikshald Sømandsforening, Halden |
skal restaureres |
Solvang II i Haugesund, juli 1973, foto Dag Bakka jr
Jotor med isoporkasser på Byfjorden Bergen i juli 1993. Arne Sognnes
Jotor i full sving, september 2004, foto Ole Jakob Dingen
Sluttseilt for Jotor som fraktebåt, i Fredrikstad juni 2006 som nyanskaffet Fredrikshald 1, Dag Bakka jr
mmmm