SOLVANG III
Godsrutebåten FREDRIKSHALD 1 fra 1890 skulle få et langt liv på lysten, først godsrutefart i Oslofjorden og fra 1957 på Vestlandet som SUNDBUEN, SOLVANG III og JOTOR. Ut av fart i 2005 og tatt tilbake til Oslofjorden. Overtatt av lokale krefter i Halden som vil ta vare på fartøyet som kulturminne.
            
          
Som Sundbuen, rundt 1960. NSS-Opedalssamlingen
Under: Som Halden 1 i Oslo tidnlig på 50-tallet, Per Erik Johnsen

| SOLVANG III | LEAB | |
| 113/61 | 150 tdw | 86.9/17.2/7.9 ft | 
| 3-syl 225 bhk Wichmann (innsatt 1965) | ||
| 1890 | Nylands Verksted, Oslo -79 | |
| FREDRIKSHALD 1 | Fredrikshald Dampskibsselskab, Halden | |
| opr: 93/88, compound maskin 130 ihk | ||
| ommålt 108/88 per 1910 | ||
| 1912-09 | sank ved Kjøløen 4 sept 1912 pga overlasting, på reise Halden-Oslo med cellulose | |
| hevet og reparert | ||
| 1916-05 | grunnstøtte og sank ved Steilene, hevet, reparert | |
| 1928 | HALDEN 1 | Haldens Dampskibsselskab, Halden | 
| 1957-01 | SUNDBUEN | PR MS Sundbuen (Pål Børnes), Klokkarvik, Bergen | 
| innsatt motor: 109 brt, 2.syl 100 hk Union | ||
| 1961-08 | SOLVANG III | Odd S Skimmeland PR, Mosterhamn, Haugesund | 
| lasterute Bergen-Stavanger | ||
| 1965 | ny motor 3-syl 225 bhk Wichmann | |
| 1975-11 | sank 17 nov 1975 under lasting på Stavanger havn | |
| hevet 27 nov, kondemnert | ||
| 1976-02 | JOTOR | John Torkelsen, Mosterhamn | 
| reparert i Grindheimsvågen: 98/52 | ||
| 1984-07 | John I Sellevåg, Dalsøyra | |
| 1986-09 | reg Bergen | |
| 1987 | ny motor 365 bhk Volvo-Penta | |
| 2005-12 | Løkeland Eiendom AS, Askvoll | |
| 2006-07 | FREDRIKSHALD | Kystperlen AS, Oslo | 
| 3006-11 | FREDRIKSHALD 1 | Fredrikshald Sømandsforening, Halden | 
| skal restaureres | ||

Solvang II i Haugesund, juli 1973, foto Dag Bakka jr

Jotor med isoporkasser på Byfjorden Bergen i juli 1993. Arne Sognnes

Jotor i full sving, september 2004, foto Ole Jakob Dingen

Sluttseilt for Jotor som fraktebåt, i Fredrikstad juni 2006 som nyanskaffet Fredrikshald 1, Dag Bakka jr
mmmm
