MELØY
Britisk drifter FEASIBLE blei 1946 kjøpt til Karmøy for ombygging til fiske og frakt som MELØY. Den var i fart til 1989 og ble året etter solgt tilbake til Storbritannia.

Drifteren Meløy under fart. NSS-Jenssensamlingen
| MELØY | LLSF | |
| 99/64 | 150 tdw | 86.3/18.6/9.1 ft |
| 200 hk Hjelset | ||
| 1912 | J Duthie Torry Shipbuilding Co, Aberdeen | |
| FEASIBLE | W Catchpole, Lowestoft | |
| opr drifter 103/46, triple expansion 125 ihk | ||
| 1914-18 | HMS FEASIBLE | rekv Royal Navy |
| 1919 | Danum Steam Trawling Co Ltd, Ramsgate | |
| 1925 | J V Breach, Lowestoft | |
| 1937 | Explorator Ltd (J V Brech), Lowestoft | |
| 1939-09 | HMS FEASIBLE | Royal Navy |
| 1945 | Pevensey Castle Ltd (R H Self), Lowestoft | |
| 1946 | MELØY | Engelbert Einarsen, Vedavpgen, Kopervik |
| ombygd til fiske/frakt, innsatt 120 hk Hjelset | ||
| 1962 | Røthings Lekterkompani AS, Haugesund | |
| 1962 | ombygd Øklandsnes Slip & Motorverksted | |
| ny baug, innredning mv | ||
| ca 1967 | ny motor 220 hk Brunvoll | |
| 1973 | August Stenersen, Haugesund | |
| 1974-10 | Gunnar Demring PR, Stamneshella | |
| 1976-01 | Normann Veland, Eikangervåg | |
| innsatt 220 hk Brunvoll | ||
| 1982-03 | reg Bergen | |
| 1989-05 | PR Meløy DA (Norvald Lunde), Bergen | |
| 1989 | brannskadet på Stamneshella | |
| 1990-01 | Magne Risa, Sandnes | |
| 1990-08 | solgt UK | |

Meløy i fart på Osterfjordenpå 70-tallet, foto Sylvi Veland
