BETZY
Stålskonnerten BETZY ble kjøptfra Island i 1915 ogs kulle få et langt liv, særlig med tilknytning til Karmøy; i samme familie i 38 år. Solgt i 2000 til Vestindia.
            
          
Betsy i Karmsundet rundt 1960, NSS-Jenssensamlingen
| BETZY | LFOQ | |
| 98/56 | 150 tdw | 80.8/18.9/8.4 | 
| 60 hk Wichmann | ||
| 1897 | Helsingborgs Varf, Helsingborg | |
| ALMA | Helsingborgs Varf, Helsingborg | |
| stålskonnert 84 brt | ||
| 1901-04 | ASTA | H P Duus (Olaf A Olafson), Keflavik | 
| 1903 | inst motor 30 hk Alpha | |
| 1906 | H P Duus, København | |
| 1908-11 | NORDLYSET | Alfred Phlipsen, Reykjavik | 
| i fart med oljeprodukter for Esso | ||
| 1914 | Hid Islendska Steinoliufelag, Reykjavik | |
| 1915-02 | BETZY | Alfred Phlipsen, Bergen (direktør Vestlandske Petrleums Co) | 
| 1916-02 | Oscar Larsen Trævareforretning AS, Ålesund | |
| 1917 | ny motor 2-syl Bolinder 45 hk | |
| 1917-11 | sank etter grunnstøtning 17 nov 1917 ved Orten | |
| Hevet og reparert | ||
| 1929-10 | Hans Jakob Lauritzen Sund PR, Kopervik | |
| Første stålbåt til fraktfart på Karmøy | ||
| 1935 | ny motor 60 hk Wichmann | |
| 1961 | nytt dekk og større luke | |
| 1967-02 | Sigurd Ingvaldsen, Mosterhamn | |
| 1972-02 | Tor Mehammer, Stord | |
| 1979-03 | PR Finn Waagene & Trygve Kjørvik, Askvoll | |
| 1981 | ny motor 225 hk GM | |
| 1988-04 | Jan England & Jens Tore Askevold, Askvoll | |
| 1988-09 | ny motor 240 hk GM | |
| 1992-02 | Gulen Salmon Group AS, Ånneland i Gulen | |
| 2001-01 | Rolf Olsen Havbruk AS, Ånneland | |
| 2000-05 | Terje Bøe, Tønsberg, reg Liberia | |
| 2000-07 | Per Uno Engberg, Göteborg, Liberia | |
| ført til Granada for fraktfart, reg La Paz (Bolivia) | ||
| ca 2003 | solgt til Colombia, videre ukjent | |
| se ellers artikkel SKIPET 1.2005 | ||

På Islandsfiske 1939

Under fart, Per Alsaker

I Bergen i april 1992 i lasterute på Solud, Arne Sognnes
