VIMAR
Den lille rutebåten ORUST levert fra Eriksberg i 1905 til Marstrands Nya Ångfartygs skulle få en lang norsk tjeneste som lastebåt under navn som DENFA I, ALVA II, MIRJAM IV og VIMAR,

VImar i Karmsundet, NSS-Opedalssamlingen
| VIMAR | LFKW | |
| 49/22 | 21.64/4.48/1.97 m | |
| 60 hk Union | ||
| 1905 | Erksbergs Mek Verkstad, Göteorg - | |
| ORUST | Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand | |
| opr 57/26, 50 hk Avance | ||
| 1907 | ny 50 hk Avance | |
| 1921 | A Brynolf, Götevorg | |
| 1922-09 | DENOFA 1 | De Nordiske Fabrikker AS, Oslo |
| 1932-04 | ALVA II | AS Alva II (Enevold Henriksen), Spjerøy, Fredrikstad |
| 1936 | ommålt 46/17 | |
| 1938-05 | Hans Sæbøe, Bergen, reg Fredrikstad | |
| 1940 | MIRJAM IV | Nils Halvorsen AS, Porsgrunn |
| 1941 | ny motor 2-syl 60 hk Union | |
| 1953-12 | VIMAR | Trygve Tveita, Røyksund, Haugesund |
| 1955 | Johan Naustvik PR, Vormedal | |
| 1963 | John Jørgensen PR, Haugesund | |
| 1969-10 | Ragnvald Lodden, Torvestad | |
| ca 1974 | opplagt Birkelands Mek Verksted, Avaldsnes | |
| 1985-10 | Dumpet på Nedstrandsfjorden 26 okt 1985 | |

Vimar i ballst, NSS-Jenssensamlingen

Vimar opplagt ved Birkelands verksted, foto Dag Bakka jr

Vimar blir senket på Nedstrandsfjorden, foto Alf Johan Kristiansen
