30 STÅLGUBBEN
Dette var en av de få nybygde små fraktebter i stål, bygd på Haugsdal Skipsbyggeri, Kleppestø, i 1955. Den fikk et langt liv i frakfart, i 1988 bygd om til brønnbåt.
STÅLGUBBEN | LMRD | |
64/27 | 20.42/5.43/2.58m | |
motor | ||
1955 | Haugsdal Skipsbyggeri, Kleppestø - | |
FJORDGUBBEN | Brødrene Linga, Folkedal, Bergen | |
1955-12 | STÅLGUBBEN | Stavanger Electro-Staalverk AS, Jørpeland, Stv |
1977-04 | BJØRGSTEIN | Øystein E Førre, Stavanger |
1977-09 | SALTGUBBEN | PR Jakobsen & Wiland, Bodø |
1977-10 | ommålt 70/26, ny motor 270 hk Volvo-Penta | |
1979-07 | BJØRGSTEIN | PR Fagertun (Torgeir Fagertyun), Værøy, Bodø |
1988-06 | LAKSFRAKT | PR Laksfrakt (Tor Hage), Kristiansund |
ombygd brønnbåt: 80/26 110 tdw, 55 kbm | ||
1990-09 | OVE MARTIN | AS Laksetransport (Paul Martin Grøntvedt), Kråkvåg |
1993-10 | NIMROD | Seløy Sjøtransport AS, Seløy, Sandnessjøen |
1994-09 | PR Hansen Dahl ANS (Dag Hansen), Tonnes, Ssj | |
1999-08 | Hansen Dahl Holding AS, Tonnes | |
2006-07 | Hansen Dahl Eiendom AS, Tonnes | |
2007-09 | Nimrod Bodø AS, Hamaraøy, Bodø | |
2008-12 | Gigante Salmon AS, Bodø | |
2008-12 | Russland |
Fjordgubben får nytt syrehus fra Dyrafjeld, Bodø 1977, foto Tom Bjørge Jensen