FRANSI
Den lille engelske kanalbåten OSRIC fra 1913 kom via danske eiere til Norge i 1954 som VRYDNING på Lista.Etter tre år fikk den navnet FRANSI og ble solgt nordover med tiden. Utgårr på 1980-tallet.

Fransi i Trondheim, Kaare Hartmann
| FRANSI | LFNR | |
| 99/73 | 150 tdw | 92.9/17.6/7.1 ft |
| 2-syl Alpha 100 hk | ||
| 1913-07 | Simpson Strickland & Co Ltd, Dartmouth | |
| OSRIC | Severn & Cabal Carrying Co Ltd (W Danks), Gloucester | |
| opr 79/39, 79.7/17.6/7.3 ft, trolig motor | ||
| 1935 | Elizabeth M Prior (A W Prior), Gloucester | |
| 1937 | Martin R P Nielsen, Nykøbing F (dansk) | |
| 84 brt 120 tdw, 79.8/17.6/7.4 ft | ||
| 1942-04 | LOHALS | PR L E Hinrichsen & Jens Hansen, Rudkøbing |
| paketfart København-provinshavner | ||
| 1943 | minesprengt | |
| 1943 | ALEC | Th Lindholmer, København |
| 1944 | reparert, forlenget: 100 brt 160 tdw, innsatt Alpha | |
| 1949 | Kai Louis Møller, Kastrup, reg Odense | |
| 1954-04 | BRYDNING | Reinert Govertsen, Borhaug, Farsund |
| 1957-03 | FRANSI | M Ariel & Øyvind Hansen, Drammen |
| 1963-11 | Nils Dahl, Engøy, Stavanger | |
| 1970-02 | Olav D Kvamme, Stamneshella, Bergen | |
| 1970 | innsatt ny motor 200 bhk GM | |
| 1976-02 | Margrethe Kvamme, Stamneshella | |
| 1976-06 | Bjørnar Nymo, Nygårdsjøen, Bodø | |
| 1978-06 | Kart Petter Edvardsen, Strønstad | |
| 1985-01 | slettet som kondemnert | |

Som Fransi i Osterfjorden, foto Einar Solhaug
