FRANSI

Den lille engelske kanalbåten OSRIC fra 1913 kom via danske eiere til Norge i 1954 som VRYDNING på Lista.Etter tre år fikk den navnet FRANSI og ble solgt nordover med tiden. Utgårr på 1980-tallet.

Fransi Trh Lite

Fransi i Trondheim, Kaare Hartmann

FRANSI LFNR
99/73 150 tdw 92.9/17.6/7.1 ft
2-syl Alpha 100 hk
1913-07 Simpson Strickland & Co Ltd, Dartmouth
OSRIC Severn & Cabal Carrying Co Ltd (W Danks), Gloucester
opr 79/39, 79.7/17.6/7.3 ft, trolig motor
1935 Elizabeth M Prior (A W Prior), Gloucester
1937 Martin R P Nielsen, Nykøbing F (dansk)
84 brt 120 tdw, 79.8/17.6/7.4 ft
1942-04 LOHALS PR L E Hinrichsen & Jens Hansen, Rudkøbing
paketfart København-provinshavner
1943 minesprengt
1943 ALEC Th Lindholmer, København
1944 reparert, forlenget: 100 brt 160 tdw, innsatt Alpha
1949 Kai Louis Møller, Kastrup, reg Odense
1954-04 BRYDNING Reinert Govertsen, Borhaug, Farsund
1957-03 FRANSI M Ariel & Øyvind Hansen, Drammen
1963-11 Nils Dahl, Engøy, Stavanger
1970-02 Olav D Kvamme, Stamneshella, Bergen
1970 innsatt ny motor 200 bhk GM
1976-02 Margrethe Kvamme, Stamneshella
1976-06 Bjørnar Nymo, Nygårdsjøen, Bodø
1978-06 Kart Petter Edvardsen, Strønstad
1985-01 slettet som kondemnert

Fransi Lastet Einar Solhaug

Som Fransi i Osterfjorden, foto Einar Solhaug