FRANSI
Den lille engelske kanalbåten OSRIC fra 1913 kom via danske eiere til Norge i 1954 som VRYDNING på Lista.Etter tre år fikk den navnet FRANSI og ble solgt nordover med tiden. Utgårr på 1980-tallet.
Fransi i Trondheim, Kaare Hartmann
FRANSI | LFNR | |
99/73 | 150 tdw | 92.9/17.6/7.1 ft |
2-syl Alpha 100 hk | ||
1913-07 | Simpson Strickland & Co Ltd, Dartmouth | |
OSRIC | Severn & Cabal Carrying Co Ltd (W Danks), Gloucester | |
opr 79/39, 79.7/17.6/7.3 ft, trolig motor | ||
1935 | Elizabeth M Prior (A W Prior), Gloucester | |
1937 | Martin R P Nielsen, Nykøbing F (dansk) | |
84 brt 120 tdw, 79.8/17.6/7.4 ft | ||
1942-04 | LOHALS | PR L E Hinrichsen & Jens Hansen, Rudkøbing |
paketfart København-provinshavner | ||
1943 | minesprengt | |
1943 | ALEC | Th Lindholmer, København |
1944 | reparert, forlenget: 100 brt 160 tdw, innsatt Alpha | |
1949 | Kai Louis Møller, Kastrup, reg Odense | |
1954-04 | BRYDNING | Reinert Govertsen, Borhaug, Farsund |
1957-03 | FRANSI | M Ariel & Øyvind Hansen, Drammen |
1963-11 | Nils Dahl, Engøy, Stavanger | |
1970-02 | Olav D Kvamme, Stamneshella, Bergen | |
1970 | innsatt ny motor 200 bhk GM | |
1976-02 | Margrethe Kvamme, Stamneshella | |
1976-06 | Bjørnar Nymo, Nygårdsjøen, Bodø | |
1978-06 | Kart Petter Edvardsen, Strønstad | |
1985-01 | slettet som kondemnert |
Som Fransi i Osterfjorden, foto Einar Solhaug