TINNSJØ
Båten ble bygd som slep/transportbåt TROLD på Akers i 1887, men allerede to år senere forlenget og gjort om til godsrutebåt TINNSJØ.Lang, smal og uskjønn fikk den likevel et langt liv på kysten, først på Østlandet og deretter på Vestlandet.
Tinnsjø etter den store ombyggingen i 1889, ukjent fotograf
TINNSJØ | LEFBX | |
70/30 | 90 tdw | 80.1/14.4/6.7 ft |
90 hk Union | ||
1887 | Akers Mek Verksted, Oslo -115 | |
TROLD | Fredriksstad Kulkompagni, Fredrikstad | |
slepebåt 45/36, 65.2/14.1/6.6 ft, compound maskin | ||
1889 | TINNSJØ | Tinn Dampskibsselskab (R M Peterson), Moss |
forlenget/ombygd lastebåt: 65/31 | ||
1914 | disp C W Bothner, Larvik | |
1937 | DS ASSiljord (Nils Halvorsen), Skien | |
1938 | inst motor 90 hk Union | |
1953 | Odd Sønstabø & Sverre Stoknes, Espevær, Haugesund | |
1954-12 | Lars Hauge, Haugesund | |
1956-04 | Brødrene Jensen (Johs Jensen), Kragerø | |
rute Oslo-Kragerø | ||
ca 1967 | John Hauge, Moksheim, Haugesund | |
1969-11 | Einar Dahl, Leirvik, Stord | |
opplagt Leirvik ca 1972-78 | ||
1978-02 | slettet som kondemnert | |
overtatt av Fritz Morland, Stavanger | ||
ca 1982 | senket i Hafrsfjord som bølgebryter |
Dekksbilde fra Tinnsjø, trolig 50-tallet, ukjent fotograf
Tinnsjø var vel av de minst vakre båtene på kysten, foto Donald Jahnsen ca 1946