BARMNES
Fiskedamperen TERJE VIKEN fra 1904 hadde hatt et langt liv under flere navn som HAVDUR III, LYNGØT, DØNNING 2, SANSEBAR og BARMNES da den rundt 1967 ble overtatt av Veblungsnes Sandtak ved Molde for sandføring.Videre i fraktfart fram til 1984 og ble deretter solgt til Nederland for ombygging til seilfartøy.
Barmnes ved Strandkaien i Bergen i oktober 1978, foto Leif M Skjærstad
BARMNES | LFBB | |
79/28 | 110 tdw | 86.5/16.7/8.2 ft |
210 hk Normo | ||
1904-05 | Aalesunds Mek Verksted, Ålesund -4 | |
TERJE VIKEN | AS Lauritz Madson, Ålesund | |
fiskedamper, 68/14, 74.8/16.8/8.3 ft, compound 105 ihk | ||
1916 | Eliseus Moldenes, Hareid, Ålesund | |
1918 | forlenget Rosenberg MV: 77/25, 86.5/16.7/8.2 ft | |
1924 | Emil Sørheim PR, Volda | |
1925 | Bjarne & Ingolf Moldenes, Hareid | |
1926 | (HAVDUR III) | Johan Pilskog PR, Hjørungavåg |
1929 | Johan Pilskog enereder | |
1932 | AalesundsKreditbak under likv, Åesund | |
1933 | LYNGØY | AS Lyngøy, Ulsteinvik |
1938 | Jon R Vik, Ulsteinvik | |
1940 | DØNNING 2 | Leonard Tjervåg, Herøy |
1947 | ombygd M Kleven, Ulsteinvik: ny motor 80 hk Bolinder (ex Havstein) | |
1948 | SANSIBAR | Leonard Tjervåg & Sigurd Strand, Fosnavåg |
1949 | Sigurd & Severin Strand, Fosnavåg | |
1949 | ny motor: 120 hk Hjelset | |
1952 | PR Sigvald Kongsvik, Tysnes, Bergen | |
1954 | BARMNES | Gunnar K Kvalsvik PR, Herøy, Ålesund |
ca 1957 | ny motor 3-syl 210 hk Normo | |
1965 | ut av fiske | |
1967 | Veblungsnes Sandtak, Veblungsnes | |
rigget for sandføring | ||
1975 | Finn Waagene & Trygve Kjørvik, Atløy, Florø | |
1979 | Einar Sellevåg, Dalsøyra | |
1984 | Leif Myklebust, Bergen | |
1984 | Odd M Stabben, Tømmervåg | |
1985 | Kees Koeman, Nederland | |
PACIFIC SWIFT | for ombygging til seilfartøy |