BARMNES

Fiskedamperen TERJE VIKEN fra 1904 hadde hatt et langt liv under flere navn som HAVDUR III, LYNGØT, DØNNING 2, SANSEBAR og BARMNES da den rundt 1967 ble overtatt av Veblungsnes Sandtak ved Molde for sandføring.Videre i fraktfart fram til 1984 og ble deretter solgt til Nederland for ombygging til seilfartøy.

Barmnes 1904 70 S Pa 173

Barmnes ved Strandkaien i Bergen i oktober 1978, foto Leif M Skjærstad

BARMNES LFBB
79/28 110 tdw 86.5/16.7/8.2 ft
210 hk Normo
1904-05 Aalesunds Mek Verksted, Ålesund -4
TERJE VIKEN AS Lauritz Madson, Ålesund
fiskedamper, 68/14, 74.8/16.8/8.3 ft, compound 105 ihk
1916 Eliseus Moldenes, Hareid, Ålesund
1918 forlenget Rosenberg MV: 77/25, 86.5/16.7/8.2 ft
1924 Emil Sørheim PR, Volda
1925 Bjarne & Ingolf Moldenes, Hareid
1926 (HAVDUR III) Johan Pilskog PR, Hjørungavåg
1929 Johan Pilskog enereder
1932 AalesundsKreditbak under likv, Åesund
1933 LYNGØY AS Lyngøy, Ulsteinvik
1938 Jon R Vik, Ulsteinvik
1940 DØNNING 2 Leonard Tjervåg, Herøy
1947 ombygd M Kleven, Ulsteinvik: ny motor 80 hk Bolinder (ex Havstein)
1948 SANSIBAR Leonard Tjervåg & Sigurd Strand, Fosnavåg
1949 Sigurd & Severin Strand, Fosnavåg
1949 ny motor: 120 hk Hjelset
1952 PR Sigvald Kongsvik, Tysnes, Bergen
1954 BARMNES Gunnar K Kvalsvik PR, Herøy, Ålesund
ca 1957 ny motor 3-syl 210 hk Normo
1965 ut av fiske
1967 Veblungsnes Sandtak, Veblungsnes
rigget for sandføring
1975 Finn Waagene & Trygve Kjørvik, Atløy, Florø
1979 Einar Sellevåg, Dalsøyra
1984 Leif Myklebust, Bergen
1984 Odd M Stabben, Tømmervåg
1985 Kees Koeman, Nederland
PACIFIC SWIFT for ombygging til seilfartøy