Fortsett til innholdet. | Gå til navigasjonen

Seksjoner
Personlige verktøy
Logg inn
Om foreningen

Norsk Skipsfartshistorisk Selskap

    • 1500 medlemmer
    • syv lokalforeninger med regelmessige møter
    • tidsskriftet SKIPET 4 ganger i året
    • eier unik fotosamling
Vårt magasin

Files in English

You may find files on our website intelligible to English users.

 

Warbuilt - MMS 110 foot class

MMS 140 foot class

Escort trawlers to Scandinavia

German vessels to Norway 1945/46

 

mv FJALIR (1939) was the former German Kondor

 
Du er her: Forside Skipsbygging Stålskipsverft Fevigs Jernskibsbyggeri, Fevik

Fevigs Jernskibsbyggeri, Fevik

Lagt ut av Per Sundfær

FEVIGS JERNSKIBSBYGGERI, FEVIG, ARENDAL 1890 til 1910.

Bygg nr:

Navn

Skipstype

Tonn/
lengde

Levert

Rederi

1

Odd

Bark

1.073 brt

5-1891

Carl Bech, Tvedestrand

2

Robert Scrafton

Bark

737 brt

8-1891

Peder Olsen, Arendal

3

Signe

Bark

733 brt

1891

Christian Møller, Kristiania

4

Sigrid

Bark

729 brt

1891

Christian Møller, Kristiania

5

Viking

Bark

823 brt

1892

Hans H. Pettersen, Arendal

6

Ragna

Bark

1.072 brt

5-1892

Christian Møller, Kristiania

7

Bonovento

Bark

1.341 brt

9-1892

M. H. Oppen, Larvik

8

Eos

Bark

1.076 brt

4-1893

Christian Nielsen

9

Lingard

Bark

1.081 brt

7-1893

A/S Lingard (B. A. Olsen), Lyngør

10

Borghild

Skonnert

403 brt

10-1893

O. S. Wingaard

11

Dorothy

Skonnert

407 brt

12-1893

O. S. Wingaard

12

ds Dronningen

Pass.-last

661 brt

6-1894

Arendals D/S-selskab A/S, Arendal

13

 

 

 

 

 

14

ds Nanking

Stykkgods

1.339 brt

12,1894

A/S Nanking (Winge & Co.), Kristiania

15

ds Orange

Stykkgods

1.573 brt

12-1896

T. Dannevig, Grimstad

16

ds Roland

 

47 brt

8-1896

 

17

ds Alabama

Stykkgods

935 brt

10-1897

A/S Alabama D/S-selskab (Holdt & Isachsen), Stavanger

18

ds Ragnar

Stykkgods

1.923 brt

4-1898

A/S D/S Ragnar (Wiel & Amundsen), Fredrikshald

19

ds Statsraad Haugland

Pass.-last

242 brt

6-1898

Søndre Bergenhus Amts D/S-Selskab, Bergen

20

ds Sardinia

Stykkgods

1.141 brt

6-1898

D/S AS Otto Thoresen’s Linie (Thoresen), Kristiania

21

ds Sicilia

Stykkgods

1.147 brt

11-1898

D/S AS Otto Thoresen’s Linie (Thoresen), Kristiania

22

ds Mercator

Stykkgods

1.083 brt

2-1899

A/S Mercator D/S-selskab (Holdt &Isachsen), Stavanger

23

ds Lodsen

Stykkgods

1.223 brt

5-1899

O. Hytten & Semb, Tønsberg

24

ds Ansgar

Stykkgods

3.569 brt

12-1899

A/S D/S Ansgar (Wiel & Amundsen), Fredrikshald

25

ds Anna

Stykkgods

1.232 brt

4-1900

A/S D/S Anna (W. Hansen), Bergen

26

ds Firda

Pass.-last

500 brt

7-1900

Nordre Bergenhus Amts D/S selskab, Bergen

27

ds Solferino

Stykkgods

1.155 brt

9-1900

D/S A/S Otto Thoresen’s Linie (Thoresen), Kristiania

28

ds Gæa

Stykkgods

987 brt

10-1900

A/S Gæa (Pedersen & Co.), Kristiania

29

ds Dagfred

Stykkgods

1.072 brt

12-1900

A/S Dagfred (J. P. Pedersen & Søn), Kristiania

30

ds Navigator

Stykkgods

1.273 brt

3-1901

D/S AS Navigator (Holdt & Isachsen), Stavanger

31

ds Minnie

Stykkgods

1.246 brt

7-1901

Minnie SS Co. Ltd (Casper & Co.), West Hartlepool, England

32

ds Lizzie

Stykkgods

1.352 brt

8-1901

Rederi-A/B Lizzie (J. P. Jønsson), Landskrona, Sverige

33

ds Helen

Stykkgods

1.098 brt

10-1901

D/S A/S Helen & Katie (Holdt & Isachsen), Stavanger

34

ds Katie

Stykkgods

1.099 brt

12-1901

D/S A/S Helen & Katie (Holdt & Isachsen), Stavanger

35

ds Kamor

Stykkgods

1.529 brt

4-1902

A/S Kamor (C. Eitzen), Kristiania

36

ds Aurora

Stykkgods

1.066 brt

5-1902

A/S Aurora (M. Oppen), Larvik

37

ds Fort Morgan

Stykkgods

1.119 brt

9-1902

A/S Norsk D/S Selskab (A. E. Leganger), Bergen

38

ds Fort Gaines

Stykkgods

1.121 brt

10-1902

A/S Norsk D/S Selskab (A. E. Leganger), Bergen

39

ds Thorleif

Stykkgods

434 brt

1-1903

Acties Thorleif H J Stangbe

40

ds Alphonse

Stykkgods

435 brt

12-1902

Acties Alphonse H J Stangbe

41

ds Fevig

Stykkgods

1.076 brt

1-1904

George Westgarth, Middlesbrough

42

ds Providence

Stykkgods

1.095 brt

4-1903

D/S A/S Providence (Hans Kiær & Co.), Drammen

43

ds Opland

Stykkgods

1.344 brt

7-1903

D/S A/S Opland (Hans Fredriksen), Sandefjord

44

Lertzing

Skonnert

290 brt

7-1903

 

45

ds Hauk

Stykkgods

1.388 brt

4-1904

D/S A/S Hauk (Brødrene Biørnstad), Kristiania

46

ds Falk

Stykkgods

1.396 brt

5-1904

D/S A/S Falk (Brødrene Biørnstad) Kristiania

47

ds Ravn

Stykkgods

1.078 brt

6-1904

D/S A/S Ravn (Brødrene Biørnstad) Kristiania

48

ds Childar

Stykkgods

1.734 brt

2-1905

D/S A/S Childar (Wiel & Amundsen), Fredrikshald

49

ds Gaute

Stykkgods

1.479 brt

7-1905

Brødrene Biørnstad, Kristiania

50

ds Gisla

Stykkgods

1.510 brt

12-1905

Brødrene Biørnstad, Kristiania

51

ds Drufar

Stykkgods

1.739 brt

4-1905

D/S A/S Drufar (Wiel & Amundsen), Fredrikshald

52

ds Progresso

Stykkgods

1.620 brt

12-1904

A/S Progresso (G. M. Bryde), Kristiania

53

ds Karen

Stykkgods

1.689 brt

8-1905

A/S Karen (H. A. Meyer), Tønsberg

54

ds Laupar

Stykkgods

1.407 brt

10-1905

A/S Laupar (Oscar Hytten), Tønsberg

55

ds Randulf Hansen

Stykkgods

1.287 brt

6-1906

D/S A/S Randulf Hansen (C. H. Sørensen), Arendal

56

ds Bertha

Stykkgods

1.680 brt

2-1906

A/S Bertha (H. A. Meyer), Tønsberg

57

ds Virgo

Stykkgods

1.091 brt

5-1906

Finska Ångfartygs-A/B, Helsingfors, Finland

58

ds Vega

Stykkgods

690 brt

8-1906

Finska Ångfartygs A/B, Helsingfors

59

ds Thordis

Stykkgods

1.749 brt

10-1906

I/S D/S Thordis (Wilh Wilhelmsen), Tønsberg

60

ds Maud

Stykkgods

2.117 brt

2-1907

A/S Maud (Hjalmar Røed & Co.), Tønsberg

61

ds Viking

Stykkgods

1.707 brt

1-1908

A/S Viking (Peder Johannessen), Tønsberg

62

ds Salerno

Stykkgods

1.552 brt

9-1907

D/S A/S Otto Thoresen’s Linie (Thoresen), Kristiania

63

ds Isbjørn

Stykkgods

578 brt

7-1907

A/S Isbjørn (N. Wiborg), Kragerø

64

ds Mathilde

Stykkgods

2.155 brt

7-1908

A/S Mathilde (M. S. Pedersen), Tønsberg

65

ds Pollux

Stykkgods

1.128 brt

11-1907

Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen

66

ds Ottar

Stykkgods

1.585 brt

9-1908

A/S Ottar (J. C. Knudsen), Porsgrunn

67

ds Noruega

Stykkgods

3.459 brt

1-1909

A/S Norge Mexico Gulf Linie (G. M. Bryde), Kristiania

68

ds Skarvfos

Taubåt

65 brt

1908

Norsk Transport A/S-Rjukanbanen, Notodden

69

ds Rjukanfos

Ferge, RORO

338 brt

10-1909

Norsk Transport A/S-Rjukanbanen, Notodden

70

ds Castor

Stykkgods

1.313 brt

6-1909

Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen

71

ds Norge (Ferdigbygget av Fredriksstad Mek. Verksted A/S, Fredrikstad)

Pass.-last

793 brt

3-1910

Arendal Dampskibsselskab, Arendal

72

ds La France (Ferdigbygget ved verftet av Wiborg)

Stykkgods

616 brt

7-1909

A/S La France (N. Wiborg), Kragerø

73

 

Lekter

 

4-1910

 

Verftet ble etablert i 1890 som Fevig Jernskibsbyggeri. Initiativtakere var brødrene overrettssakfører Carl Boe og verftseier Jacob Boe som engasjerte Randulf Hansen som konstruktør og administrerende direktør. Også engelskmannen Scrafton gikk inn med kapital, men gikk konkurs i 1893-94. Høsten 1894 ble alle ansatte ved verftet sagt opp. Allerede i 1895 startet imidlertid virksomheten opp igjen. I 1907-08 gikk Drammens Jernstøberi & Mek. Verksted inn som eier sammen med Myhrens Verksted og Fredrikstad Mek. Verksted.
I 1909 gikk verftet likevel konkurs, det var slutten for bedriften under navnet Fevig Jernskibsbyggeri.
Fra 1909 til 1911 lå virksomheten nede, men et konsortium bestående av direktør Knut Dahl, Harald Jensen, K. G. Meldahl samt grosserer R. Jessen rekonstruerte bedriften og startet virksomheten på nytt i 1911 under navnet A/S Sørlandets Jernskibsbyggeri. Ingeniør A. Breda ble ansatt som driftssjef. Fra 1916 begynte virksomheten igjen å gå dårligere, og verftet ble kjøpt av Fredrikstad Mek. Verksted i 1917. Den siste ordren, bygg nr. 256 (et 6000 t. turbinskip kontrahert av B. Stolt Nilsen, Haugesund) ble stående uferdig på beddingen.  Skrogets videre skjebne er en nokså spesiell historie: Det ble kjøpt av A/B Götaverken, Göteborg som overlater til Langesunds Mek. Verksted å fullføre skipet på Fevik. Det ferdige skipet blir så Langesund Mek. Verksteds bygg nr. 14, det blir døpt 'INNAREN' (3563 brt) for A/B Transatlantic, Göteborgog blir endelig slept fra Fevik til Göteborg høsten 1924.
(Kilde: Finn Fredvig Erichsens artikkel i medlemsblad nr. 46 for Grimstad Bys Vel i 2002.)