Emil Harstad & Joh Pedersen, Holmestrand
Han startet våren 1916 Holmestrand Rederi AS som overtok stålseilerne Fritz Smith (omdøpt Ekelund) og Vigo og dampskipene Gyller og Sundet, fulgt av Vestfold Rederi AS senere på året som overtok stålseiler Kalliope.
Våren 1918 ble kjøpmann Joh Pedersen (født 1860) opptatt som kompanjong i disponentfirmaet, og ved Harstads død i juni 1919 overtok han firmaet alene. Det omfattet da fem skip.
Dette Holmestrands største rederi ble endelig avviklet i 1922 ved salg av de fire siste skipene: tre av dem gikk til Olsen & Ugelstad i Oslo.
mss ORION I |
322 |
450 |
07 Oscarshamn |
10.15 ex Orion |
12.15 J Andreassen, Adl |
s KENTIGERN |
796 |
|
77 Cornwallis NS* |
10.15 ex Kentigern |
7.16 krigsforlis |
s ASVALD |
549 |
800 |
77 Tvedestrand* |
12.15 ex Asvald, Ocean |
17 Kverndal, Tvstr |
S MERAN |
656 |
|
91 Grimstad* |
18 ex Meran |
5.18 krigsforlis |
s CLARA |
923 |
1440 |
10.80 Browne & Watson |
16 ex Clara, Ja M’Niel |
6.17 krigsforlis |
s FRITZ SMITH |
1889 |
|
12.94 Crawford & Rowat |
7.16 ex Fritz Smith, Oregon, Svea, Port Errol od 1.17 EKELUND |
6.17 J M Jacobsen, Sfj |
s VIGO |
1401 |
2000 |
8.77 W Doxford |
9.16 ex Vigo, Alauda, Kehrewieder, Gateacre |
6.22 Fredriksen & Møller, Mandal |
s KALLIOPE |
1664 |
2600 |
11.88 C Connell |
10.16 ex Kalliope |
3.22 O&U |
ds GYLLER |
533 |
|
2.92 Akers |
11.16 ex Gyller |
9.18 forlist |
ds SUNDET |
828 |
11560 |
8.70 Withy Alexander |
7.17 ex Sundet, Transport, Norway |
10.22 O&U |
s HAFRSFJORD |
1958 |
3000 |
7.84 Lewis Davies |
4.18 ex Hafrsfjord, General Roberts |
3.22 O&U, Oslo |