SEIMSDAL

Fraktebåten SEIMSDAL fra 1892 startet som fyrtender SKOMVÆR fra Nylands Verksted og ble deretter tanklekter PETROLEA. Under krigen ble denne rigget opp som motorlekter SEIMSDAL og var i fart til inn på 80-tallet.

Seimsdal (1992) Per Alsaker

Seimsdal på Stamneshella, foto Per Alsaker

Seimsdal (1891)

Under fart på Karmsundet, NSS-Jenssensamlingen

SEIMSDAL LLFL
108/48 135 dw 86.4/17.0/9.1 ft
100 hk Finnøy (inst 1947)
1892 Nylands Verksted, Oslo -85
SKOMVÆR Den Norske Stat (Fyrdirektøren), Oslo
fyrtender 92/41, comound maskin
1935 utrangert
1936 PETROLEA AS Petrolea, Oslo
ombygd tanklekter
1944 SEIMSDAL AS Nordag, Oslo, ombygd til motorlekter
ombygd motorlekter: 108/48, 135 tdw, 72 hk Avance
1945 Rederiet under off forvaltning
1947 PR Vårdal & Leiren, Bergen
1947 ny motor: M2 100 bhk Finnøy (bygd 1929)
1949-01 Drev av i orkan 29.jan 1949, kantret, sank i Damgårdsundet.
1949-08 PR Seimsdal (Sverre Leiren), Stamneshella, Bergen
1969 ny motor: M2 120 bhk Wichmann (bygd 1953)
1971-10 Oluf Thomassen m fl, Bergen
1973-07 Bjarthe J Strønen, Nordstrøno, Os
1975-01 IS Seimsdal (Knut M Larsen & Co), Bergen
1976-01 Kjell Ludvig Blom, Grindafjord
1977-08 Grunnstøtte 24. aug 1977 på Storesundflua i Haugesund, sank på grunt vann.
Hevet og reparert
1979-11 Sverre Mardal, Haugesund, reg Bergen
Opplagt Mølstrevåg fra ca 1983, rapportert sunket der to år senere

Skomvær (1891) Utsn Lite

I opprinnelig firm som Fyrvesenets Skomvær, 1892.