FJELLSUN

Engelsk drifter GLOW fra 1918 ble kjøpt til Norge i 1946 og tatt i bruk som KOLØYHOLM i fiske og frakt. Solgt som FJELLSUN og ombygd videre i 1963 med nytt styrehus mv. Trolig ut av fart i 1982 og slettet senere som kondemnert.

Fjellsun Opr

Fjellsun på 50-tallet med det opprinnelige styrehuset, NSS-Opedalssamlingen

FJELLSUN LLZM
99/49 86.6/18.5/9.3 ft
100 hk Union
1918-11 Alexander Hall & Co Ltd, Aberdeen
HMS GLOW Royal Navy
opr Admiralty drifter, compound maskin
1919-11 GLOW Ministry of Agriculture & Fisheries, London
1939-09 HMS GLOW Royal Navy
1946-10 KOLØYHOLM Hallvard Koløy, Sæbøvik, Haugesund
midl nasjonalitetsbevis London 10 okt 1946
1947 ombygd, innsatt motor 120 hk Bolinder (bygd 1946)
1949-07 FJELLSUN Hans H Haugland PR, Askøy
1952-12 John Hauge, Fjellberg
1955 ny motor 100 hk Union (bygd 1950, ex Vea)
1963 nytt styrehus og galgedekk i Ølen
1965-06 Kåre Søvde & John Henjesund, Gaupne
1969 Johan Hånes, Rovde, Ålesund
1969 innsatt ny motor 152 nhk
1975-02 Edvard Morskogen PR. Nord-Herøy, Sandnessjøen
1982 signal utgått av radiolisten, dvs trolig ut av fart
slettet 12.2000 som kondemnert

Fjellsun Ny

Fjellsun etter ombygging i 1963 med nytt styrehus og galgedekk. NSS-Jenssensamlingen