HØIEVARDE

Den danske passasjerbåten SVENDBORGSUND fra 1907 ble i 1919 kjøpt til Norge som ANGELO og i 1950 solgt til Vestlandet for ombygging til fraktebåt.Den kom i fart som KOLØYHOLM i 1951, noen år senere omdøpt HØIEVARDE og fra 1966 som SKS. Ut av fart rundt 1990, i 2011 solgt tilbake til Danmark for restaurering.

Sks (12. 1986) Finnås Ajk

Ved kai på Finnås desember 1986, foto Alf J Kristiansen

HØIEVARDE LCHB
99/51 130 tdw 91.5/16.9/8.1
245 hk Callesen
1907 Werf Hubertina, Haarlem
SVENDBORGSUND AS Sydfyenske Dampskibsselskab, Svendborg
opr 118/45, passasjerbåt, compound maskin 172 ihk
1919-07 ANGELO Gustav Alexander & Nils Hovdan, Oslo
1922-10 Frogn, Nordby & Nesoddens Dampskibsselskab, Oslo
1925 AS Bundefjord Dampskibsselskab, Oslo
1941-02 AS Nesodden-Bundefjord Dampskibsselskab, Oslo
1942-03 req DKM
1945-05 levert tilbake
1950-11 Simon Innvær, Urangsvåg, Haugesund
1951-01 Halvard, Thorbjørn & Bjarne Koløy, Sæbøvik
1951-03 KOLØYHOLM
1951-07 lev ob Thaules Mek Verksted, Avaldsnes
99 brt 130 tdw, 2-syl 60 hk Union
1954-05 Ola H Økland, Auklandshamn
1955-01 HØIEVARDE
1963 ny motor: Callesen 245 hk
1966-04 Selmer Knudsen & Kjell Simonsen, Mosterhamn
1966-06 SKS
1969-09 Kjell Bærøy & Jihn Rydningen, Finnås
1974-03 Kjell Bærøy, Finnås
1974-11 Kjell & Arvid Bærøy, Finnås
1983-12 Bærøy Sandtransport AS, Funnås
198.. ny motor 245 hk Caterpillar
1995-04 Ole Iglebæk Rasmussen, bergen
2001-05 SVENDBORGSUND Rolf Gunnar Soli Jensen, Torp, Fredrikstad
2003-11 omklass lystbåt
2006-07 ANGELO
2011-01 Taubåt ANS, Gressvik
2011-01 Danmark
for restaurering i Ærøskøbing

Sks Opplag (7. 1994) Kbs

Og i opplag i juli 1994, Kjell B Sønstabø