SØLVE
Den lille britiske lastebåten MARIE fra 1904 ble kjøpt til Norge i 1950 som SVINØR og kort etter omdøpt SØLVE. Den ble ombygd for norske forhold i 1951 og kom til å gå mye i lasterute. Ut av fart på 90-tallet og kondemnert, uten nærmere angivelse.
Sølve i Bergensleden i juni 1973, foto Dag Bakka jr
SØLVE | LNZC | |
99/65 | 150 tdw | 82.8/19.8/8.1 ft |
2-syl 80 hk Skandia | ||
1904-08 | W Chalmers & Co, Rutherglen -141 | |
MARIE | ukjent forhistorie | |
opr 105 brt, compound maskin | ||
1935 | James MacBrayne, Glasgow | |
fishcarrier | ||
1946 | Clyde & Campbeltown Shipping Co (J M MacIntyre), Glasgow | |
1949 | McKinney & Rafferty,Glasgow | |
1950-01 | SVINØR | Thorbjørn Olsen m fl, Svinør, Mandal |
1950-12 | SØLVE | AS Kolnes (Erik Lindøe), Haugesund |
1951-01 | levert ombygd motor ved Brødrene Lothe, Haugesund: | |
99/65, 80 hk Skandia | ||
1951-07 | TC til AS Alpha, lasterute Oslo-Moss | |
1952-04 | Peder B Røksund m fl, Mosterhamn | |
1953 | ombygd Haugesunds Slip | |
lasterute Bergen-Stavanger | ||
1969-02 | Otto K Espeland, Mosterhamn | |
1974-04 | Knut Syvertsen PR, Fredrikstad | |
1976-09 | PR Johan & Arne Breisnes, Aurland i Sogn | |
1977-05 | PR Johs & Jan Vik, Stamneshella, reg Bergen | |
1984-01 | PR Naustvik & Bærøy (Johan Naustvik), Vormedal | |
1986-04 | Arnt Steindal, Haugesund | |
opplagt i Smedasundet | ||
1987-09 | Olaf Frøyland, Førdesfjorden | |
1991-04 | Nils H Nilsen AS, Båtsfjord | |
ut av fart | ||
2000-08 | slettet som kondemnert |
Sølve i kjent stil, Dag bakka jr
På Karmsundet
Som Marie i opprinnelig stand, via Kjell B Sønstabø