MOSTRING

Den britiske drifteren TWEENWAYS fra 1920 kom via danske eiere til Norge i 1954 som BRIT MARI, deretter MOSTRING, VAARVIND og RØVDEFJORD før den ble solgt til utlandet i 1986 og rigget opp som charter-yacht.

Mostring (1920) Brit Mari Db

Mostring i Mosterhamn, 1975. Dag Bakka jr

MOSTRING LMVH
103/52 150 tdw 92.3/18.6/7.5 ft
160 hk Wichmann (inst 1958)
1920 Coaster Construction Co Ltd, Montrose
TWEENWAYS T W Chapman, Ramsgate
opr drifter 92/39, triple expansion 150 ihk
1924 Chapman Steam Trawlers Co Ltd, Ramsgate
1925 Drifter Trawlers Co Ltd, Milford Haven
1947-08 KAJ HELIN Kai L Møller, Svendborg (dansk)
1948-01 ALVEJ Marius Petersen, Årøsund
ombygd fraktebåt 100 brt 140 tdw, innsatt 120 hk Skandia
1954-11 BRIT MARI Aksel Johannessen m fl, Mosterhamn, Haugesund
1955-01 registrert jan 1955: 99/48
1958 ny motor 160 hk Wichmann (bygd 1954)
1963 MOSTRING Olav Johannessen m fl, Mosterhamn
1963 ommålt: 103/52
1964-10 Birger M Torkelsen, Mosterhamn
1966-10 Jacob Steinsland, Mosterhamn
1970-12 Ove Steinsland PR, Mosterhamn
1977-02 PR Mostring (Ingmar Eikeland), Mosterhamn
1977-12 Sverre Vindenes, Holmedal, Florø
1978-03 VAARVIND
1984-06 Odd M Stabben, Tømmervåg
1984-12 RØVDEFJORD Jon Rovde, Rovde
1986-01 PR Hans Jørgen Sjuve, Kristiansund
1986-01 til amerikanske kjøpere
ALVEJ slippsatt Israelneset 13 mai 1986
avgikk for Danmark, rigget for seil

Brit-Marit Logger

Som Brit-Mari.NSS-Jenssensamlingen

Vaarvind (1920)  Bergen (7. 1978)

Vaarvind i Bergen juli 1978, Arne Sognnes