MELØY
Britisk drifter FEASIBLE blei 1946 kjøpt til Karmøy for ombygging til fiske og frakt som MELØY. Den var i fart til 1989 og ble året etter solgt tilbake til Storbritannia.
Drifteren Meløy under fart. NSS-Jenssensamlingen
MELØY | LLSF | |
99/64 | 150 tdw | 86.3/18.6/9.1 ft |
200 hk Hjelset | ||
1912 | J Duthie Torry Shipbuilding Co, Aberdeen | |
FEASIBLE | W Catchpole, Lowestoft | |
opr drifter 103/46, triple expansion 125 ihk | ||
1914-18 | HMS FEASIBLE | rekv Royal Navy |
1919 | Danum Steam Trawling Co Ltd, Ramsgate | |
1925 | J V Breach, Lowestoft | |
1937 | Explorator Ltd (J V Brech), Lowestoft | |
1939-09 | HMS FEASIBLE | Royal Navy |
1945 | Pevensey Castle Ltd (R H Self), Lowestoft | |
1946 | MELØY | Engelbert Einarsen, Vedavpgen, Kopervik |
ombygd til fiske/frakt, innsatt 120 hk Hjelset | ||
1962 | Røthings Lekterkompani AS, Haugesund | |
1962 | ombygd Øklandsnes Slip & Motorverksted | |
ny baug, innredning mv | ||
ca 1967 | ny motor 220 hk Brunvoll | |
1973 | August Stenersen, Haugesund | |
1974-10 | Gunnar Demring PR, Stamneshella | |
1976-01 | Normann Veland, Eikangervåg | |
innsatt 220 hk Brunvoll | ||
1982-03 | reg Bergen | |
1989-05 | PR Meløy DA (Norvald Lunde), Bergen | |
1989 | brannskadet på Stamneshella | |
1990-01 | Magne Risa, Sandnes | |
1990-08 | solgt UK |
Meløy i fart på Osterfjordenpå 70-tallet, foto Sylvi Veland