BETZY

Stålskonnerten BETZY ble kjøptfra Island i 1915 ogs kulle få et langt liv, særlig med tilknytning til Karmøy; i samme familie i 38 år. Solgt i 2000 til Vestindia.

Betzy 1899 Jenssen

Betsy i Karmsundet rundt 1960, NSS-Jenssensamlingen

BETZY LFOQ
98/56 150 tdw 80.8/18.9/8.4
60 hk Wichmann
1897 Helsingborgs Varf, Helsingborg
ALMA Helsingborgs Varf, Helsingborg
stålskonnert 84 brt
1901-04 ASTA H P Duus (Olaf A Olafson), Keflavik
1903 inst motor 30 hk Alpha
1906 H P Duus, København
1908-11 NORDLYSET Alfred Phlipsen, Reykjavik
i fart med oljeprodukter for Esso
1914 Hid Islendska Steinoliufelag, Reykjavik
1915-02 BETZY Alfred Phlipsen, Bergen (direktør Vestlandske Petrleums Co)
1916-02 Oscar Larsen Trævareforretning AS, Ålesund
1917 ny motor 2-syl Bolinder 45 hk
1917-11 sank etter grunnstøtning 17 nov 1917 ved Orten
Hevet og reparert
1929-10 Hans Jakob Lauritzen Sund PR, Kopervik
Første stålbåt til fraktfart på Karmøy
1935 ny motor 60 hk Wichmann
1961 nytt dekk og større luke
1967-02 Sigurd Ingvaldsen, Mosterhamn
1972-02 Tor Mehammer, Stord
1979-03 PR Finn Waagene & Trygve Kjørvik, Askvoll
1981 ny motor 225 hk GM
1988-04 Jan England & Jens Tore Askevold, Askvoll
1988-09 ny motor 240 hk GM
1992-02 Gulen Salmon Group AS, Ånneland i Gulen
2001-01 Rolf Olsen Havbruk AS, Ånneland
2000-05 Terje Bøe, Tønsberg, reg Liberia
2000-07 Per Uno Engberg, Göteborg, Liberia
ført til Granada for fraktfart, reg La Paz (Bolivia)
ca 2003 solgt til Colombia, videre ukjent
se ellers artikkel SKIPET 1.2005

Betzy Island (1939)

På Islandsfiske 1939

Betzy2

Under fart, Per Alsaker

Betzy   1897  Bergen 24 4 1992  Laster i ruta på Sogn

I Bergen i april 1992 i lasterute på Solud, Arne Sognnes

 

Jan Welde sier:
17.02.2016 - 00:10
BETZY var et fast innslag i havnebildet hjemme i Kopervik i mine guttedager.
Mht avslutningen, så har jeg (dessverre) sett et par bilder som viser fartøyet sunket med bare øverste del av styrehuset synlig over vann. Så den er trolig borte for godt ....
Kommentering er slått av.