MARNET II
Båten begynte som slepebåt ACTIV for den svenske marinen i 1892 og ble kjøpt til Norge i 1924, Fra 1935 sivili og bygd om til motordrift som MARNET 2. Forlenget og bygd om til fraktebåt i 1947, solgt fra Fredrikstad til Nordmøre i 1956. Ut av fart sent på 70-tallet og beslaglagt av Tollvesenet for smugling. Solgt som lysbåt i 1984 og til Sverige i 1990.
Bemerk: Utfyllende/endret info fra Tom Bjørge Jensen
Marnet II i Oslo 1982, foto Tom Bjørge Jensen
Som slepebåt Activ på slippen til Glommen, via Tom Bjørge Jensen
MARNET II | LJMQ | |
47/22 | 66.9/13.6/7.0 ft | |
30 hk Rap (innsatt 1935) | ||
1892-09 | Eriksbergs Mek Verkstads AB, Göteborg | |
ACTIV | Horsens Dampskibsselskab AS, Horsens | |
passasjerbåt 28/14, 57.4/13.6/6.5 ft, compound | ||
1917-10 | Tønsberg Befestning, Bolærne | |
forsyningsfartøy for festningene i Oslofjorden | ||
1935 | Thorleif Iversen, Tjøme, Tønsberg | |
bygd om til lastebåt uten overbygg, innsatt Rap semidiesel 32/15, 30 hk Rap | ||
1937-04 | MARNET II | Hans Arntzen, Fredrikstad |
1947 | forlenget Sarpsborgs Mek Verksted, Greåker, styrehus fra annen båt | |
til fraktebåt: 47/22, 66.9/13.6/7.0 ft | ||
1956-01 | Ole & Kaare Staknes PR, Bøfjorden, Kristiansund | |
1975-01 | Tore Sæther, Leira | |
1977-04 | Karl Sæther, Bøfjorden | |
1978-06 | Kåre Pedersen, Nevernes | |
1980 | Jan A Andreassen, Li, Oslo, reg Kristiansund | |
beslaglagt av Tollvesenet 18 nov 1981 under lossing av sprit ved Fjellstrand brygge | ||
1984-01 | Den Norske Stat (Oslo Tollsted), Kristiansund | |
lå i 1983/84 i Strömstad | ||
1984 | Asbjørn Henriksen, Berg i Østfold | |
1985 | MERITA | forkortet 7.5m, ombygd lystbåt (men ikke offisielt) |
innsatt 220 hk Volvo Penta | ||
1990 | solgt til Sverige | |
1995 | CHICONA | Tomas Wedberg, Strömstad, Fredrikstad |
Innredet og brukt som bobåt i Moss. Påsatt styrehusbygg utenpå det gamle. | ||
Hjemmehavn Strömstad fra 2011 | ||
2013-01 | Brann og sotskade i hele ombygget forårsaket av oljefyr. | |
Ligger fort fortsatt. | ||
I Skipsregisteret situasjon uavklart, siste off eier var Oslo Tollsted, slettet 8.2001 |
Som Merita i Strömstad 1984, foto Tom Bjørge Jensen