LYSTEIN
Rutebåten ALVÆRSND fra 1900 og senere VATLESTRAUMEN ble i 1949 ombygd til motordrift. To år senere ble båten solgt og bygd om til fraktebåt LYSTEIN Den kom primært til å drives i sandfart i Hordaland inntil salg til Tyskland i 1988.

Lystein rundt 1970, Dag Bakka jr
| LYSTEIN | LFFO | |
| 96/45 | 82.0/16.1/8.7 ft | |
| motor 120 hk | ||
| 1900-05 | Stavanger Støberi & Dok, Stavanger -36 | |
| ALVÆRSUND | Alværsund & Mangers Dampskibsselskab, Bergen | |
| lokalruteskip: 80/31, compound 115 ihk | ||
| 1919-10 | AS Ytre Midthordlands Dampskibsselskab, Bergen | |
| 1920-06 | VATLESTRAUMEN | |
| 1949-02 | lev innsatt motor: 111/ 120 hk | |
| 1951-06 | Gerh Midttveit, Telavåg/Bergen | |
| 1952-12 | LYSTEIN | lev ombygd fraktebåt, motor flyttet akter :96/45 |
| 1961 | Kåre Hagesæter, Leiknestangen/Bergen | |
| 12.1971 | Oluf Thomassen PR, Bergen | |
| 1.1977 | PR Børtveit & Aga (Arnt Børtveit), Steinsland | |
| 2.1980 | AS Urdal Sandkompani, Bergen | |
| 2.1981 | John Voll, Buøy, reg Bergen (Kåre Høyvik, Stavanger) | |
| 7.1983 | Bjørn Jacob Vevle, Garnes | |
| 1.1988 | Tyskland | |
