SJELLSAND
Sandgrabberen SJELLSAND ble i 1953 bygd om fra den tidligere rutebåten GRÆSVIK 1, ex GRÆSVIG fra 1899. Etter flere eiere gikk den ut av gart i 1994 og ble solgt for bruk som lystbåt
Sjellsund, hjemmehørende på Rosssland, Holsenøy. Foto fra STP
SJELLSAND | LDZM | |
45/19 | 64.4/12.9/6.3 ft | |
motor | ||
1899 | Fredriksstad Mek Værksted, Fredrikstad -61 | |
GRÆSVIG | Græsvigs DS AS (Joh Thorne), Gressvik/Frst | |
rutebåt 42/20, compound 70 ihk | ||
ca 1930 | DS AS Græsvik, Gressvik | |
1939 | GRÆSVIK I | |
1939 | innsatt motor | |
1953 | SJELLSAND | Lars Io, Herdla, Bergeb |
bygd om til fraktebåt: 45/19 | ||
brukt som de øvrige fra Rossland vesentlig til skjellsandgrabbing | ||
1971-05 | Jarle Fyllingsnes, Eikangervåg | |
1982-10 | Nils Andersen, Helle, Kragerø | |
1984-09 | Leif Tornes, Vevang, forts reg Kragerø | |
1985-08 | Odd Magne Stabben, Tømmervåg | |
1985-12 | Arne Breisnes, Undredal i Indre Sogn | |
1990-04 | Jan Inge Wie, Førde | |
1992-01 | Drev på land under orkan 1 januar 1992 vest for Sandvika i Eikefjord | |
etter at båten hadde slitt seg fra kaien på Lendingen. | ||
1992 | Sverre Hundsnes, Stavanger for reparasjon | |
1993-12 | Steinar Antonsen, Hammerfest | |
1994-05 | Skjellsand Transport PR DA (John Haugvik), Vik i Helgeland | |
2000-06 | omklassifisert til lystbåt | |
2000-07 | August Schmidt, Trondheim | |
2009-01 | Arkitekt August Schmidt AS, Trondheim |
I opprinnelig stand som Græsvik I, ukjent fotograf