Sarpsborgs 4300 tdw linjeskip 1949-1955

Etter krigen fikk Sarpsborg Mek Verksted kontrakter for en serie på syv linjeskip fra forskjellige norske rederier.
Sarpsborg Mek Verksteds 4200 tdw linjeskip Sarpsborg Mek Verksteds 4200 tdw linjeskip

Sarpsborg Mek Verksted på Greåker hørte tillandets nyere skipsverft, anlagt i 1917 som Jernbeton Skibsbyggeri AS og reorganisert under nytt navn i desember 1919. I mellomkrigsårene ble det trolig bare levert lektere og mindre fartøyer, og først i 1939 ble det inngått kontrakt på bygging av et tankskip på 900 tdw. Under krigen kom verkstedet til å bygge seks små tankskip for tyskerne. I sluttfasen av krigen kom verkstedet i kontakt med skipsreder Aug F Christensen, Åsgårdstrand, som gjennom Rederi-AS Poseidon bestilte to dampskip på 2500 tdw og i 1945 også to på 4100 tdw; de to siste tiltenkt navnene Delmonte og Delmar.

Fernfiord 1949 Fernfiord 1949

Fernfiord levert i 1949 var første skipet i serien fra Sarpsborg Mek Verksted til Fearnley & Eger, Oslo

Ferngrove 1950 Ferngrove 1950

Ferngrove ble levberty i 1950 fra Sarpsborg Mek Verksted til Fearmley & Eger, Oslo

Vigrid 1951 Vigrid 1951

Sarpsborg Mek Verksteds byggenummer 19 skiftet hender flere ganger før den ble levert i 1951 som Vigrid til Bachke & Co, Trondheim

Buenos Aires 1953 Buenos Aires 1953

Buenios Aires var Ivarans annet skip fra Sarpsborg Mek Verksted, levert i 1953

Santos 1952 Santos 1952

Santos levert i 1952 var den første av to søstre fra Sarpsborg Mek Verksted til Ivarans Rederi, Oslo

Fernspring 1955 Fernspring 1955

Fernspring var det fjerde og siste til Fearnley & Eger fra Sarpsborg Mek Verksted, levert i 1955

Fernriver 1954 Fernriver 1954

Fernriver levert fra Sarpsborg Mek Verksted i 1954 var det tjedje i serien til Fearnley & Eger, men var litt lengre og med mer moderne linjer.