Moss 4000/5900 tdw shelterdekker 1951-62
Selv om denne typen ble bygget fra 1950 til 1962, så begynner historien midt på 30-tallet. Moss Værft & Dokk bestilte da fra skipkonsulentfirmaet Knud E Hansen i København tegninger til et moderne dampskip på 4000 tdw, arrangert med lang bro (shelterdekk over rom 2 og 3). Det lyktes verkstedet å få kontrakter på bygging av tre slike skip, Bennestvet og Bertha Brøvig levert i 1936/37 til Th Brøvig, Farsund, og Bill i 1939 til AS Bill (L Gill-Johannessen & Co), Oslo. Dette var moderne oljebrennere med god kubikk og ventilerte lasterom.
Etter krigen kunne Moss Værft & Dokk markedsføre et noe større skip, 18 fot lenger og 1 fot bredere, bygget som åpen shelterdekker, også basert på tegninger fra Knud E Hansen. I første omgang ble det inngått kontrakter for to skip i 1947/48, fulgt av ytterligere to i 1950/51.
Den første levering av typen av Bonita i oktober 1951 til AS Uglands Rederi, Grimstad. Den ble fulgt av to søsterskip bestilt av Hjalmar Bjørge-gruppen, Dalheim og BJørgsund og enda ett til Ugland i 1954, men nå med Werkspoor dieselmotor, igjen som Bonita siden de tre første var solgt til Tyrkia.
I 1954 fikk Moss utarbeidet en type som var lik i skrog og arrangement, men forlenget med 18 fot, forsterket til konvertibel shelterdekker og lagt opp for dieseldrift. I løpet av 1954/56 ble det tegnet kontrakter for seks slike skip ved Moss, samt ett som skulle bygges ved Haugesunds Mek Verksted. Prismessig ser byggeprisene ut til å gå fra NOK 11 til 14 millioner.
Deretter ble det i 1959 plassert ytterligere to kontrakter, hvorav den siste ble levert i 1962 etter at Kværner Brug året før var kommet inn som ny eier av Moss Værft & Dokk.
Denne ”Mossetypen” var bygget som tradisjonell shelterdekker med fem rom og luker, med maskineri og innredning midtskips og lugarer i poopen akter. Forut var det lagt opp en kort bakk i halv dekkshøyde. I hvert fall leveransene fra 1956 hadde stålluker både på vædekk og mellomdekk. Rommene hadde ellers ventilasjon for stykkgodslast. Riggen bestod av 10 5-tonns bommer og en for 25-tonns tungløft.
Motorskipene fikk ulike motortyper på 3800-400 bhk. Mabella med sin 4000 bhk Götaverken-maskin oppnådde 16.88 knop på prøvetur, men ellers lå vel vanlig fart på på rundt 14.5 knop.
skip |
tdw |
skrog |
maskineri |
lev 51-53 |
4050 |
337.3/322.4pp/48.7/18.2 ft |
4-syl compound |
Bonita |
4150 |
337.3/322.4pp/48.7/18.2 ft |
M5 Werkspoor |
lev 57-62 |
4900/5800 |
355.0/340.4pp/48.7/18.2-28.2 |
div motortyper |
Denne skipstypen egnet seg særlig godt for amerikansk fart, primært på T/C til linjerederier og industribedrifter i fart mellom Canada, Mellom-Amerika og USA. Dette markedet fikk en knekk rundt 1958/59 og ebbet deretter gradvis ut. Fra USA ble skipene ofte sluttet hjem til Europa for dokksetting og klassing. På veien tilbake ble de gjerne sluttet til KNSM eller andre linjerederier på T/C fra Kontinentet tilbake til Mellom-Amerika.
Av de 10 som seilte under norsk flagg i 1960 ble solgt til Øst-Tyskland i 1963/64. Bonita, Snefjeld, Nardo og Sundove fortsatte vesentlig i amerikansk og transatlantisk fart frem til 1968/70, mens Susanne av Bergen seilte mye av tiden i asiatisk fart. den skulle også bli den siste undr norsk flagg og ble først solgt våren 1973.
skip |
tdw |
lev |
senere norsk |
avhendet |
ds Bonita |
4050 |
10.51 |
|
11.53 Tyrkia |
ds Dalheim |
4050 |
10.52 |
|
9.54 Tyrkia |
ds Bjørgsund |
4050 |
10.53 |
|
7.53 Tyrkia |
ms Bonita |
4150 |
7.54 |
|
2.68 Hellas |
ms Nardo |
5900 |
4.57 |
|
2.68 Singapore |
ms Snefjeld |
5890 |
9.57 |
|
1.67 Hong Kong |
ms Arctic Tern |
5870 |
2.58 |
|
12.64 Øst-Tyskland |
ms Sunima |
5850 |
6.58 |
|
11.64 Øst-Tyskland |
ms Arctic Gull |
5820 |
5.59 |
|
11.64 Øst-Tyskland |
ms Mabella |
5875 |
1.60 |
Spurt, Sundove |
1.70 Hellas |
ms Røga |
5885 |
9.60 |
|
8.62 UK |
ms Nyco |
5954 |
1.62 |
|
2.63 Øst-Tyskland |
ms Susanne |
5840 |
3.57* |
|
3.73 Panama |