Fortsett til innholdet. | Gå til navigasjonen

Seksjoner
Personlige verktøy
Logg inn
Om foreningen

Norsk Skipsfartshistorisk Selskap

    • 1700 medlemmer
    • syv lokalforeninger med regelmessige møter
    • tidsskriftet SKIPET 4 ganger i året
    • eier unik fotosamling
Vårt magasin

Files in English

You may find files on our website intelligible to English users.

 

Warbuilt - MMS 110 foot class

MMS 140 foot class

Escort trawlers to Scandinavia

German vessels to Norway 1945/46

 

mv FJALIR (1939) was the former German Kondor

 
Du er her: Forside Skipsbygging Skipstyper Götaverkens 16000-tonner (1963-1964)

Götaverkens 16000-tonner (1963-1964)

Götaverken leverte i 1963-64 en serie på fem 16000-tonns shelterdekkere til norske rederier. I tillegg ble et søsterskip bygget på Bergens Mek Verksteder etter samme tegninger.

Götaverken 16000 tdw shelterdekker 1963-64

De store shelterdekkere på vel 12000 tdw oppstod midt på 50-tallet som et all-round tørrlastskip for stykkgods og bulklaster. Fra slutten av tiåret ble det bygget en gruppe store shelterdekkere på 15-16000 tdw med maskin akter, ikke ulik bulkskip av utseende, men med to dekk og rigget med bommer. AB Götaverken i Göteborg kom til å levere en serie på fem søsterskip for norsk regning, foruten at Bergens Mek Verksteder bygget en sjette søster etter samme tegninger.

Les mer…

Vikara 1963

Serien ble innledet med Vikara, levert fra Götaverken i januar 1963 til O Ditlev-Simonsen jr, Oslo

Les mer…

Cedar 1963

Rederiet Odfjell, Bergen, bestilte to skip av typen fra Götaverken; det første ble levert som Cedar i mars 1963

Les mer…

Geira 1963

Götaverken leverte i mars 1963 Geira til Leif Erichsens Rederi, Bergen

Les mer…

Cypress 1963

Rederiet Odfjells annet skip fra Götaverken var Cypress, levert i november 1963

Les mer…

Vinstra 1964

Siste skip i serien fra Götaverken var Vinstra til O Ditlev-Simonsen jr, Oslo

Les mer…

Norbeth 1963

Et søsterskip til Götaverkens design ble bygget ved Bergens Mek Verksteder og levert i februar 1963 som Norbeth til Sig B Sverdrup, Oslo

Les mer…