K G Meldahl 1948

K G Meldahl ble levert fra FMV i juli 1948 som det første i serien på 3500-tonnere beregnet for linjefart. Den skulle få et langt liv under norsk flagg som Høegh Clair, Utsira og Cecilie Brøvig.

Høegh Clair (1949)

Over: Som Høegh Clair ved Vancouver, foto Alex Duncan

Under: Fotografert i samme vinkel som Utsira. foto Alex Duncan

Utsira (1948)

Under: Cecilie Brøvig av farsund. Ukjent fotograf

Cecilie Brøvig (1949)

 

ds K G MELDAHL LNIM

2304g 3550d, 351.0/50.7/27.3 ft

2d Ba22 3ho/5ha 279/257 gb NV

C4 398 nhk 1990 ihk, Fredriksstad dampmotor, 17.2 kn prtr

7.1948

Fredriksstad Mek Verksted, Fredrikstad -321

 

k 1945,  ssj 29 mai 1948

 

K K Rasmussens Rederi AS, Sandefjord

 

TC 12 mnd fart Frankrike-Vest-Afrika for franske befraktere

9.1949

Skibs-AS Abaco/Aruba/Astrea/Noruega (Leif Høegh & Co), Oslo for GBP 225. 000, levert 10 nov 1949 i Sandefjord, od HØEGH CLAIR

12.1954

Skibs-AS Vilh Torkildsens Rederi, Bergen, for GBP 250.000. overtatt 31 jan 1955, od  UTSIRA

 

Var da sluttet 12 mnd til Crown Zellerbach for papirfart Vancouver-Los Angeles

2.1960

AS Egelands Verk (Th Brøvig), Farsund for GBP 125.000, od CECILIE BRØVIG

 

TC til TMM 1960-65

6.1966

Ny kjel innsatt, bygget Harland & Wolff Ltd i 1944

1.1968

Th Brøvig m fl, Farsund

4.1968

Hyundai International Inc, Pusan for USD 217.500, levert i Antwerpen i mai 1968, od ATLAS PIONEER

5.1972

til opphugging på Taiwan - ankom Kaohsiung 29. mai 1972.