Gjenreisningen av linjeflåten hadde høy prioritet etter Andre verdenskrig, og allerede i slutten av 1944 ble det første kontrakter inngått ved svenske verft via Nortraship. Det dreide seg blant annet om fire linjeskip på 8400 tdw bestilt fra Eriksbergs Mek Verkstad i Göteborg.
Eriksbergs Linjeskip 1948-63
Belleville til A F Klaveness & Co var det andre i serien, levert i desember 1948.
Serien ble innledet med Fernhill til Fearnley & Eger, levert i september 1948. Den skulle senere bli til Rytternes og seilte under norsk flagg til 1975.
Lista til J Ludwig Mowinckels Rederi AS var det tredje i serien, levert i januar 1949.
Fernstream levert i oktober 1949 var det sjette og siste av den opprinnelig gruppen kontrahert under og like etter krigen.
Fernbay levert i mars 1949 var det andre av tre søsterskip til Fearnley & Eger, Oslo.
Havørn levert i desember 1949 til rederiet P Meyer, Oslo, representerte det neste utviklingstrinn av serien fra Eriksberg.
Pleasantville var det andre av fem skip til A F Klaveness & Co, levert i 1949.
I 1955 ble et skip av samme type bygget ved Werf Jan Smit i Alblasserdam for P Meyer.
Havfalk var det andre skipet til P meyer, Oslo, som ble satt inn i Meyer Line våren 1950.
Havmøy i 1953 var det tredje i sreien til P Meyer. Den skulle senere seile som Aud Presthus av Bergen.
Med Oakville i 1957 fikk A F Klaveness & Co et søsterskip av Belleville og Pleasantville, men raskere og mer moderne utrustet.
Havtroll levert fra Eriksberg til P Meyer i 1956 var søster av de foregående, men mer moderne utstyrt.
Også J Ludwig Mowinckel fikk levert et nytt skip i serien i 1957, døpt Edga pog beregnet på Cosmopolitan Line.
A F Klaveness & Co bestilte i 1956 to søsterskip av en forlenget type. Den først var Roseville, levert i 1961.
Granville var den andre av bestillingene fra 1956, levert i 1962 fra Eriksberg.
Earlville levert i 1963 satte det endelige punktur som utviklinbgen av serien av 8400-tonns linjeskip fra Eriksberg,